onsdag 27 februari 2013

Och vinnaren är

Tävlingen:

Vem är det mest synd om?

är avgjord.

Vinnaren är jag!

Motivering: mest synd om är jag som måste stå ut med att lyssna på alla kandidater i tävlingen "mest synd om".

Första pris i tävlingen: ett storpack öronproppar.

Tröstpris till alla deltagare: utsliten icke-värmande och ful offerkofta.

söndag 24 februari 2013

Choklad ska det va

Hört på restaurangen, 300 meter från lilla stugan, efter desserten.

- Torka dig runt munnen mamma.

- Varför det?

- Du har massor med choklad runt munnen. Du är precis som morfar.

- Sist jag var hos mormor och morfar satt jag och mormor i soffan i vardagsrummet när morfar kom ut ur köket. Morfar var helt chokladig runt munnen och mormor sa:

"Du har väl inte ätit upp all choklad!"

Varpå hon reste sig ur soffan och gick in i köket för att kolla. Morfar satte sig bredvid mig i soffan och sa:

"Jag fattar inte att hon alltid kommer på mig."


När inte + 1,5 räcker längre

Hört runt restaurangbordet 300 meter från den lilla stugan:

- Märkligt att de har i små kycklingbitar i tomatsalladen?

- Det är mozarella, mamma.

- Är det mozarella. Va gott!

lördag 23 februari 2013

Samma spel - olika regler

- Vaddå, räknar ni damer och kungar som 15?

- Ja, vad menar du, gör inte du det?

- Nej.

- Hur räknar du då?

- Jag räknar dem för 10.

- Jaha. Vem har vunnit egentligen?

fredag 22 februari 2013

Melodifestivalen öhhhh

Hört runt köksbordet i lilla stugan:

- Vi sätter på TV:N och har melodifestivalen på i bakgrunden.

- Är Lena Philipsson med i melodifestivalen?

- Den där låten kommer hon aldrig att vinna med.

- Nej, den var inte särskilt bra.

Efter en stund.

- Vad många låtar hon har med. Lena Philipsson.

- Ja.

- Är det verkligen melodifestivalen?

- Vilken dag är det?

- Fredag eller lördag. Det är jag helt säker på.

Sista åket

- Det här blir sista åket va?

Tänkt i mitt huvud:

"Man ska aldrig åka sista åket."

Myrägg

Hört runt frukostbordet i lilla stugan:

- Hur kommer det sig att en del, ofta pensionärer och äldre, kallar ris för myrägg?

Samtidigt tänkt i mitt huvud:

"Om kokade riskorn skulle vara lika stora som myrägg, borde då inte hönsägg vara lika stora som höns? Hur stort skulle inte då ett 12-pack ägg vara?"

torsdag 21 februari 2013

Lunch i toppstugan? Ja!

Nåja.

Ägnar mig åt viktigare saker (än att förlora orättvist).

Äta bör man. Regelbundet!

Fulspel

Hört runt köksbordet i lilla stugan:

- Oj, jag har visst kunnat lägga ut flera gånger fast jag passat. Men...det spelar väl inte någon någon roll...eh?

Tänkt i mitt huvudet:

"Kära barn. Om du bara lagt ut det där kortet när du skulle hade jag kunnat lägga ut alla mina kort för länge sedan och dessutom inte suttit med jokern = + 50 poäng"

On the foodroad

Resan är räddad.

On the road

Hört på vägen, i en bil någonstans mellan Eskilstuna och Branäs:

- Om jag somnar Gurra, då är det du som ansvarar för att övertala dem (läs knäppmamma och knäppappa) att stanna och äta på McDonalds.

Samtidigt tänkt i mitt huvud:

"Kära barn. Sen när behövde du övertala mig att stanna och äta någon gång någonstans överhuvudtaget?"

onsdag 6 februari 2013

Sum up

Efter nästan en hel vecka i London är jag hemma igen. Och funderar på vad jag varit med om. En liten analys och slutsats helt enkelt.

En sammanfattning är att jag haft roligt. Jag har haft världens bästa resesällskap. De har varit roliga, trevliga, flexibla, lite galna och gulliga. Fast det är ju inte så konstigt - jag har rest med skolchefer, utvecklare, förskolechefer och rektorer. Vad annat kan man förvänta sig :)

Vad har jag sett då?


Jo, jag har sett lärande när det är som bäst och stöds av IT. På Abbots Langly School fick jag se hur en klass lärde sig division. Utan bok och penna som hjälpmedel. Med sig själva, varandra, en lärare och en läsplatta som hjälpmedel. Eleverna fick en uppgift av läraren som de skulle lösa tillsammans och redovisa för läraren genom att själva gruppera sig och symbolisera lösningen. Läraren spelade in eleverna när de löste uppgiften och spelade sedan upp filmen för eleverna och diskuterade med dem kring hur de tänkt. Alla var aktiva. Alla deltog. Och dessutom fick eleverna, särskilt de som kanske inte riktigt var med på divisonståget, ännu en chans att fundera över vad som egentligen hänt när problemlösningen spelades upp och diskuterades. Ruben Puentedura skulle nog le nöjt och säga att det här är ett bra exempel på förändring och förbättring med att använda tekniken i lärandet. Läraren kan designa uppgifter och lärprocesser för eleverna på ett annat sätt som tidigare inte var möjligt. 


Jag såg exempel på det som Puentedura kallar Substitution. Läraren gör samma sak som tidigare skillanden är bara att papper och penna rakt av ersatts av en dator. En klass jobbade med att lära sig klockan. Efter genomgången fick några elever rita ut vad klockan var på papper och några andra satt vid datorn och gjorde samma sak. Enda egenligta skillanden var att de eleverna som satt vid datorn snabbare fick svar på om de hade rätt. Sedan tyckte barnen att det var rätt kul att välja hur deras karaktärer, eller figurer, skulle se ut också och att ändra dem lite nu och då - vilket såklart är ett mervärde. Alltså att ha kul.

En annan höjdare, förutom matteläraren på Abbots Langly, var Ylva Pettersson från Skara. Hon berättade  om hur hon använder Wikipedia i undervisningen. En stor fördel med att eleverna lägger ut sina arbeten på Wikipedia är att arbetet blir synligt för världen. Dels får eleverna ofta positiva kompletterande kommentarer, dels kan se hur många som varit inne och besökt deras sidor. Det hela blir på riktigt. Jag noterar särskilt att Ylva använder ordet roligt flera gånger - det ska vara roligt att gå i skolan och lära! 

Hör Ylva berätta själv:


Internet är verkligen fantastiskt. Här kan man kommunicera med människor på både längden och tvären. Eller helt enkelt bara gå till UR och hitta 8 000 fria program att titta på hur man vill. Det finns också interaktiva uppdrag att lösa. En riktigt fiffig UR-grej är att man kan göra sina egna klipp ur programmen - tack UR för den smarta funktionen.

Hur blev det med den där analysen och slutsatsen nu då?

Analys - att använda IT och internet i undervisningen för att förbättra och förnya lärandet är fullt möjligt. Det görs. Som med all utveckling tar det emellertid tid att förändra på bred front. IT utvecklingen går dessutom enormt snabbt framåt så ska eldsjälar och de som driver utvecklingen fortsätta ligga i framkant krävs ett ständigt intensivt omvärldsspanande. Det behövs inspiration, erfarenhetsutbyte, tillsammanstänkande - helt enkelt tillställningar som BETT.

Slutsats: allt går om man vill. Vill man kan dessutom det mesta funka bättre. Det gör det när man väljer att se möjligheter. Som med IT. IT i undervisningen kan vara så mycket mer än bara en ersättning för befintliga verktyg som papper och penna. Smart använt kan IT i undervisningen ge ett fantastiskt mervärde och förbättra både för lärare och elever.

Klart vi vill!

lördag 2 februari 2013

I vimlet på BETT-mässan

Sista dagen i London åker vi ut till själva BETT-mässan.

Jodå, jag hade nog inbillat mig att det var stort men inte gigantiskt stort.

Går runt först och tittar på grejor. Det är fascinerande hur många varianter som kan hittas på av olika saker. Mycket blir bara bättre, billigare och smidigare. Sen ska man kunna använda grejorna också, vilket inte billigare, smidigare och bättre är ett hinder för :)

Klokt nog har jag bokat in mig på en visning. Jag går runt med en visare som spanat in schysst grejor utifrån förskolans behov. Att gå på förspanad visning är jättesmart.

Nu är huvudet fullt av nytt! Dags att åka hem.

Hasta la vista London - I'll be back!