onsdag 10 juli 2013

Ring e-postavdelningen


Skolan får ofta kritik för att inte ha anpassat sig till den digitala utvecklingen. Om den kritiken håller jag med. Skolan är ett område om något som borde ligga i takt med sin samtid.

Men det är inte bara skolan som inte hänger med i den digitala utvecklingen.

Sedan i början av 90-talet har datorn varit var mans egendom. De senaste 20 åren har datorn varit ett självklart arbetsredskap på många arbetsplatserna. Idag har de flesta ständig tillgång till internet var de än går i sin telefon.

Ändå finns det faktiskt rätt så många som vägrar att acceptera förändringen. Det finns, på riktigt, de som jobbar på kontor (!) och som hänvisar till "er som jobbar med datorer" när en powerpointbild eller ett excelark ska fyllas i.

Alltså människor som inte vill, förstår, accepterar att datorn rakt av i många fall ersatt papper och penna. Och inte nog med det - den kan göra sååååå mycket mer. Så mycket bättre. Så mycket snabbare. Om man bara väljer att acceptera förändringen och är det minsta lilla nyfiken vill säga. I annat fall är den bara "djävulens påfund".

Att det finns fler världar än skolans som ännu inte anpassat sig till den digitala utvecklingen förstod jag (återigen) när en bekant till mig inom samma yrke som jag berättade om vad hon tycker är konstigt:

- Jag förstår inte varför så många kontaktar mig och vill att jag ska lägga ut meddelanden åt dem på  intranätet. Det är ju hur enkelt som helst. Om man tycker det är svårt borde man ju inte kunna e-posta heller. Haha, tänk om det var så att vi kontaktade e-postavdelningen varje gång vi behöver e-posta något. Jisses, vilken gigantisk e-postavdelning vi skulle ha. Och hur lång tid skulle det inte ta att få e-post skickat.

Jag funderade en stund på hennes betraktelse och drog den slutsatsen att många fortfarande är så ovana vid digitala verktyg att varje ny företeelse känns läskig och främmande.

Ibland får jag höra att "jag är inte så bra på datorer". Eller "jag jobbar inte så mycket med datorer". Men hur bra behöver man vara för att klara sig skapligt? Och hur lång tid tar det att bli skapligt bra? Den tid det tar att lära sig hantera den digitala världen skapligt i förhållande till nyttan man får ut är försumbar. Nästan omärkligt liten.

Nu menar jag inte att alla har digitalfobi. Jag känner många som orädda kastar sig över nya program och system och provar sig fram. Oftast framgångsrikt.

Det är nog det som är grejen: att inte vara rädd för det som för mig ännu inte är känt.



Bildtext: digitala enheter i ett vanligt Olssonhem. Jobbtelefon, privattelefon, padda och dator samsas på samma bord som tangentbordet till smarttv:n. Har du inte smarttv så skaffa det - jisses så bra!

Inga kommentarer: