måndag 1 juli 2013

Finns jag?



- Så kan man inte säga!

Har du hört den någon gång? Eller fått det som svar när du just sagt något? Det har hänt mig fler än en gång och då brukar jag tänka, och ibland säga:

Ja men jag har ju just sagt det. Alltså är det snarare så att man inte kan säga "så kan man inte säga" eftersom det redan är sagt för då kan man ju uppenbarligen säga så.

Då finns det andra problem med i bilden tänker jag. Problemen kan vara av olika slags slag.

Kanske säger man så för att man är en fet besserwisser och alltid tycker att man har rätt varför allt annat som kommer i ens väg är helt osägbart. Även om man nu är en besserwisser borde man ju förstå att andra säger saker som inte alltid passar besserwissrar. Men besserwisserna kanske inte bara är en besserwisser utan kanske också osmarta.

Ofta tror jag det sägs på grund av rädsla. Det som är nytt och främmande är också ofta skrämmande. En försvarsmekanism är då att förminska och/eller förlöjliga det. Det kan uttrycka sig i att man säger "så kan man inte säga". Det kan också uttrycka sig genom att man kallar det hela flummigt eller ovetenskapligt. "Hubba bubba" brukar de två så kallade alternativläkare jag träffat omnämnas av skeptiska röster.

Varför de överhuvudtaget kallas alternativa är för mig obegripligt. Om det berodde på att det var vedertaget att det finns två olika alternativ för vård och att den idag så kallade alternativa medicinska vägen var alternativet för hälsovård och den så kallade skolmedicinen var alternativet till sjukvård - då skulle jag fatta. För i min värld utesluter det ena inte det andra utan de är komplement till varandra.

Bryter jag benet och behöver gipsas går jag till sjukvården. Spricker min blindtarm behöver jag en operation av sjukvården. Har jag dåligt immunförsvar går jag till hälsovården (läs det som oftast omnämns som alternativmedicin).

Hur kan man säga att man är fri från astma när man dagligen tar luftrörsvidgande medicin och kortison samtidigt som man säger att en annan, nu före detta astmatiker, blivit medicinfri på grund av att vederbörande "tror på alternativmedicin" det begriper inte jag. Den medicinfrie före detta astmatikern har ju bara använt det mest passande alternativet för vederbörandes behov av vård.

Båda vårdformerna behövs men i olika sammanhang och till olika ändamål.

Olika.

Läskigt ord, eller hur ;)

Hursomhelst, när någon säger till mig att det som jag nyss har sagt inte kan sägas brukar jag svara:

- Så då finns inte jag, eller?! För om det jag nyss sagt inte kan sägas måste det ju betyda att jag inte finns!

I morse kom jag på att jag kan ta det ytterligare en dimension - och nu på allvar till min fördel. När mannen och jag satt och diskuterade klämde han ur sig ett "så kan man inte säga". Varpå jag svarade:

- Så då finns inte jag eftersom man inte kan säga det jag nyss sagt. Vilket innebär att om jag inte finns då kan jag heller inte diska.



Bildtext: Det är också oklart i vilken omfattning Alfons låtsaskompis Mållgan finns.

Inga kommentarer: