onsdag 6 februari 2013

Sum up

Efter nästan en hel vecka i London är jag hemma igen. Och funderar på vad jag varit med om. En liten analys och slutsats helt enkelt.

En sammanfattning är att jag haft roligt. Jag har haft världens bästa resesällskap. De har varit roliga, trevliga, flexibla, lite galna och gulliga. Fast det är ju inte så konstigt - jag har rest med skolchefer, utvecklare, förskolechefer och rektorer. Vad annat kan man förvänta sig :)

Vad har jag sett då?


Jo, jag har sett lärande när det är som bäst och stöds av IT. På Abbots Langly School fick jag se hur en klass lärde sig division. Utan bok och penna som hjälpmedel. Med sig själva, varandra, en lärare och en läsplatta som hjälpmedel. Eleverna fick en uppgift av läraren som de skulle lösa tillsammans och redovisa för läraren genom att själva gruppera sig och symbolisera lösningen. Läraren spelade in eleverna när de löste uppgiften och spelade sedan upp filmen för eleverna och diskuterade med dem kring hur de tänkt. Alla var aktiva. Alla deltog. Och dessutom fick eleverna, särskilt de som kanske inte riktigt var med på divisonståget, ännu en chans att fundera över vad som egentligen hänt när problemlösningen spelades upp och diskuterades. Ruben Puentedura skulle nog le nöjt och säga att det här är ett bra exempel på förändring och förbättring med att använda tekniken i lärandet. Läraren kan designa uppgifter och lärprocesser för eleverna på ett annat sätt som tidigare inte var möjligt. 


Jag såg exempel på det som Puentedura kallar Substitution. Läraren gör samma sak som tidigare skillanden är bara att papper och penna rakt av ersatts av en dator. En klass jobbade med att lära sig klockan. Efter genomgången fick några elever rita ut vad klockan var på papper och några andra satt vid datorn och gjorde samma sak. Enda egenligta skillanden var att de eleverna som satt vid datorn snabbare fick svar på om de hade rätt. Sedan tyckte barnen att det var rätt kul att välja hur deras karaktärer, eller figurer, skulle se ut också och att ändra dem lite nu och då - vilket såklart är ett mervärde. Alltså att ha kul.

En annan höjdare, förutom matteläraren på Abbots Langly, var Ylva Pettersson från Skara. Hon berättade  om hur hon använder Wikipedia i undervisningen. En stor fördel med att eleverna lägger ut sina arbeten på Wikipedia är att arbetet blir synligt för världen. Dels får eleverna ofta positiva kompletterande kommentarer, dels kan se hur många som varit inne och besökt deras sidor. Det hela blir på riktigt. Jag noterar särskilt att Ylva använder ordet roligt flera gånger - det ska vara roligt att gå i skolan och lära! 

Hör Ylva berätta själv:


Internet är verkligen fantastiskt. Här kan man kommunicera med människor på både längden och tvären. Eller helt enkelt bara gå till UR och hitta 8 000 fria program att titta på hur man vill. Det finns också interaktiva uppdrag att lösa. En riktigt fiffig UR-grej är att man kan göra sina egna klipp ur programmen - tack UR för den smarta funktionen.

Hur blev det med den där analysen och slutsatsen nu då?

Analys - att använda IT och internet i undervisningen för att förbättra och förnya lärandet är fullt möjligt. Det görs. Som med all utveckling tar det emellertid tid att förändra på bred front. IT utvecklingen går dessutom enormt snabbt framåt så ska eldsjälar och de som driver utvecklingen fortsätta ligga i framkant krävs ett ständigt intensivt omvärldsspanande. Det behövs inspiration, erfarenhetsutbyte, tillsammanstänkande - helt enkelt tillställningar som BETT.

Slutsats: allt går om man vill. Vill man kan dessutom det mesta funka bättre. Det gör det när man väljer att se möjligheter. Som med IT. IT i undervisningen kan vara så mycket mer än bara en ersättning för befintliga verktyg som papper och penna. Smart använt kan IT i undervisningen ge ett fantastiskt mervärde och förbättra både för lärare och elever.

Klart vi vill!

1 kommentar:

Lotta Larsson sa...

Kanonsummering av BETT-dagarna Monica!