lördag 29 december 2012

Det kontroversiella ordet roligt


Det här kommer säkert att vara svårt att tro men det är helt säkert. Det är nämligen inte alltid positivt att ha roligt.

Nu undrar du säkert om jag inte bara är i klimakteriet utan om jag också är helt från vettet. Och därom kan du har rätt. Jag trodde nog inte att jag var från vettet när jag hörde detta första gången, däremot trodde jag att jag återigen drabbats av ett av mina multihandikapp och helt enkelt hört fel. Men så var det inte - för jag hörde det igen och igen och igen...

Du förstår, det är inte 100 ok att säga att det ska vara roligt i skolan - att det ska vara roligt att lära sig nya saker.

- Vad menar du, säger nu förvirrad bloggläsare. Varför inte det?

Det var åtminstone vad jag sa. Och förstod snart nog att gå i skolan och lära sig kräver en ansträngning och det är inte alltid roligt. Att anstränga sig. Utan det är snarare jobbigt. Och att ha jobbigt - det är inte roligt det inte. Fast att ha roligt och jobbigt samtidigt är jättevanligt. För visst har du väl stått och hoppat på ett dansgolv en hel kväll, blivit både trött och svettig och samtidigt haft ultramegakul!

Om vi bestämmer att ansträngning är synonymt med jobbigt och jobbigt synonymt med tråkigt - ja, då är det sannolikt så lärande kommer att uppfattas. Vi skulle kunna bestämma att ansträngning är synonymt med roligt om vi bara ville. Vi skulle också kunna bestämma, om vi vill, att även om det nu inte är så roligt så gör vi det så roligt det bara går så blir det åtminstone ok-roligt.

Det är jätteenkelt och de flesta har redan hittat knepen. För hur härdar du ut att stå i en urlång och långsam kö? Jo, antingen pratar du med någon kö-kamrat, börjar tänka på vad du ska äta till middag eller lyssnar på musik. Då blir det genast kul att köa, kanske till och med avkopplande. Att köa är en mindre rolig grej i sig. Men du gör det ju för att du vill ha något. Som finns i slutet på den där kön. Och eftersom du ändå är i den kan du göra det bästa av tiden som kommer att ta precis lika lång tid oavsett hur du väljer att hantera den. Det är precis som med att stryka, tvätta, städa - listan kan göras lång - du gör det för att du vill ha något. Att lära nya saker borde vare en självklar rolighetsklassad sysselsättning i sig. Ungefär som de flesta känner inför att resa. Det är roligt. Spännande. Ofta ansträngande. Ibland lite jobbigt. Och man upptäcker och lär sig nya saker....

Eller som rätt många människor frivilligt väljer att göra - gå på gym och spinning. De betalar dyra pengar för att svettas och få träningsvärk - faktiskt nästan plågas lite. Och ha roligt. För ett spinningpass med bra musik, en inspirerande ledare och glada medtränare är inte bara svettigt - det är roligt också. 

Jag tror det är enkelt. Det handlar bara om hur vi väljer att se på saker och ting. Hur vi väljer att prata om saker och ting. Förhålla oss till saker och ting. 

Så huruvida saker är roligt eller inte - ja, det sitter helt enkelt i huvudet.

Inga kommentarer: