fredag 26 oktober 2012

Out of my comfort zone

En stilla båttur och en soft liten jeeptur - det var vad jag trodde att jag hade framför mig imorse när jag vaknade.

Vi tog Catalina Express från Dana point harbor. Den skulle ta oss över till ön på 1,5 timmar. Jag såg framför mig hur vi skulle sitta ute på däck och dricka kaffe och njuta av båtturen.

Kapten hälsar alla välkomna genom ett meddelande i högtalaren. Det kommer att bli lite bumpy. Det var bara förnamnet. Snart nog flyttar vi in på grund av vind och höga vågor. Väl inne ramlar en kvinna omkull, när hon illamåendes ska gå till restroomet, slår i huvudet och svimmar. Folk runt omkring oss är blåa, gröna eller lila i ansiktet.

Jag gillar inte att åka båt. Nu kommer jag ihåg varför. Jag fokuserar på en man som jobbar på båten. Han går omkring som om det här är en vanlig dag på jobbet. Ny börjar jag hoppas på ett liv efter denna båttur.

Väl i Avalon, Catalinas största stad, pustar jag ut och konstaterar att båtresan var väl värd. Dels såg jag delfiner på vägen hit, dels har jag hamnar i paradiset. Eller åtminstone på den vackraste platsen på jorden.

Vi går omkring och bara njuter. Vi äter lunch på piren. Life is good!

Snart nog är det dags för jeep-turen. Den tar oss högt högt upp på Catalinas berg, över höga berg på smala vägar med stora stup ofta på båda sidorna.

Nu kommer jag ihåg varför jag är höjdrädd. Jag sitter också och funderar på vad som skulle hända om bromsarna inte funkar eller om chauffören skulle få en hjärtinfarkt.

Trots detta kan jag njuta lite av utsikten - jag menar vad ska jag göra: gå ner? Nä knappast och snart kommer belöningen - vi ser en bisonoxe. Inhämtade till Catalina för att vara med på film på 1930-talet och så blev de kvar för ingen lyckades fösa ihop dem igen.

Hemresan gick så mycket bättre. Idag har jag strechat min comfort zone ordentligt.

Det var det värt! Catalina är paradiset på jorden!

Inga kommentarer: