lördag 27 oktober 2012

Californisk ölprovning

Nere på Ocean Aveny i Laguna Beach ligger sedan 1994 Ocean Ave Brewery. Det är en kombo av ett litet microbryggeri, en pub och en restaurang.

Här bryggs huset fyra egna ölsorter - just för husbehov. Inget tappas upp på flaska - alla gallon öl säljs över disken i puben.

Jag beställer mig en provbricka med smakprov av alla fyra sorter; en veteöl och tre olika ale, varav en Brown Ale.

Jag gillar alla fyra - till och med veteölen som i vanliga fall inte är något jag uppskattar särskilt mycket.

Bäst av de fyra är Brown alen. Därefter kommer veteölen. Totalt ger jag provbrickan betyget 4 palmer, 7 surfare och en perfekt våg en vacker dag i södra California.

P,S till Eskilstuna Ölkultur. Förslag som nästa ölresa = södra Californien. Det kommer emellertid bli en lång tuff resa för det finns ett microbryggeri i ungefär varannan stad här, enligt vårt amerikanska pubsällskap.

Bildtext: sista bilden visar det Halloween pimpade bryggverket. På andra bilden syns två fina provbrickor. Första bilden visar hur glad man blir av microbryggd öl.

Inga kommentarer: