lördag 4 juni 2011

Bland vitaminer, mineraler och en massa antioxidanter



Igår tog jag och mina bartenderkompisar vårt fotbollsansvar och hejade från svenska landslaget till seger. Till vår hjälp hade vi en fullsatt pub med glada supporters som både vrålade och skålade samt dricksade, om än lite blygsamt, den mycket ansvarstagande barpersonalen.

För min dricks, 93 kronor, köpte jag 2 liter jordgubbar.

Jordgubbar och öl har många likheter; de innehåller mest vatten, massor av vitaminer, en och en annan mineral och sanslöst med livsviktiga antioxidanter. Antioxidanter behöver kroppen för att stärka immunförsvaret. När man har ett starkt immunförsvar blir man glad. Av öl blir man också glad. Alltså måste öl innehålla grymt mycket antioxidanter. Enkel logik. Det enkla är ofta det geniala.




- Nämen, vad händer nu? undrar både den blygsamme dricksaren precis som den trogne bloggläsaren.

- Ska inte dricksen gå till ölutbildning?

Efter att ha stått bakom bardisken och serverat nöjda gäster öl en hel kväll samtidigt som jag själv hällt i mig massor av kranvatten var jag faktiskt lite sugen på en öl, varför jag tog en tur förbi systembolaget och köpte mig två öl bryggda på recept från USA. Min förutfattade mening om öl bryggd i USA gick över när jag satt och sippade Red Seal Ale på restaurang Flyt häromveckan. Jag blev glatt överraskad över sälölet, vars recept härstammar från Kalifornien. Min ölfördom mot USAbryggd öl grundar sig på Budweiser som smakar just ingenting eller möjligen lite beskt vatten.

Köpte därför två andra USAbryggda öl - ännu inte öppnade så huruvida jag fortsätter att vara glatt överraskad över USAbryggd öl eller inte återstår att se.

Nu tror säkert någon att det där med att öl skulle vara hälsosamt är något som jag hittat på när jag inte haft något annat att göra.

Å nej Å nej.

Öl är rena hälsokuren är ett dokument jag googlade fram från Spendrups webbsida. Skriv ut det, läs det och rama in det. Här bevisas att öl inte bara är nyttigt utan att det också minskar risken för fetma!

Inga kommentarer: