torsdag 5 maj 2011

Påhitt, hunger och motton

En helt hejdlöst galen och rolig historia berättar Jonas Jonasson om Allan Karlsson, 100 år, gubben som klev ut genom fönstret och försvann.

Lite försvunnen är jag också när jag läser om Allans öden och äventyr - om än inte lika försvunne som Allan. Samtidigt som jag softar på Selmas värsta bästa spa i Sunne händer det ena mer osannlika än det andra Allan. Galet roligt. Sanslöst roligt. Heja Allan!

Redan i inledningen får väsktjuven tillika rymligen Allan frågan av blivande vapendragare Julius:

"Är du verkligen hundra år? Då måste du vara hungrig!".

Klart man är hungrig när man är 100 år. Själv är jag inte ens hälften så gammal och har trots detta hunnit vara hungrig i 47 år. Tre bastanta måltider ingår i Selma-spa-paketet. Det är tur det - annars hade jag svultit ihjäl.




Att Allan klarar livhanken är ett under. Han minglar under oklara omständigheter och utan någon större respekt med världsledare såsom Stalin och Mao samt en ansenligt mängd diverse amerikanska presidenter. Han sitter i arbetsläger i Sibirien och på häkte i Teheran.

Allan Karlsson, med en treårig folkskola i bagaget uppvuxen i världsmetropolen Flen.

Berättelsen om Allan är rena rama rövarhistorien, inleder Jonas Jonasson boktexten med. Så mycket påhitt har inte påhittats på en och samma gång någonsin någonstans tidigare. Själv säger jag bara: mer påhitt åt folket!



För trots att historien om Allan är en påhittad rövarhistoria så förmedlar den en och annan klokhet. Allan lever livet med mottot:

"Det är som det är och det blir som det blir."

Varför oro sig? Varför lägga en massa krut på att fundera hit och dit på en massa eventualiteter? Något i linje med vad en insiktsfull kurskamrat sa till mig när vi pluggade tillsammans för en herrans massa år sedan:

"Jag flyter med som en död fisk och sprattlar till först när jag tycker att det är mödan värt."

Jag hör budskapet.

Jag förstår budskapet.

Ha roligt och ta det lungt.

Ska göra det. Men när det kommer till att planera nästa måltid kommer jag aldrig att ta det lungt - måltider ska inte lämnas åt slumpen!

Betyg: fem utmärkta lunchbuffér på Selmas spa. Selmas rökta älg och gravade lax platsar på Michelins topplista.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Va, är du i Sunne. Då skulle du kunna hälsa på vårt lilla bryggeri.
Tänker du åker förbi Kil.
MVH Sigge

ufot lost in bookspace sa...

Nä, jag var i Sunne i påskas. Skickade en FB-hälsning till dig när tåget stod i Kil - såg du inte den?

Anonym sa...

Dä misse ja nog.
Sigge