lördag 21 maj 2011

Vad är egentligen risken?

Simon Lindgren, kulturforskare och sociolog, från Umeå universitet föreläser på konferensen Framtidens lärande. Kulturforskare med inriktning på nät- och ungdomskultur. Han inleder konferensens första dag med att snacka om fenomenet "ungdomspanik" som också Thomas Fürth och Göran Krafft beskriver i boken "Framtiden börjar i klassrummet".

Simon citerar ur boken "Everything bad is good for you" som den amerikanska debattören Steven Johnson skrivit. Citatet är ett tankeexempel på en alternativ historiesekvens där allt är identiskt med vår tid utom just turordningen av mediernas tillkomst. Den alternativa historiesekvensen lyder ungefär så här:

"Tänk dig att tv-spelen kom före böckerna. Att barn och ungdomar spelat tv-spel i århundranden och så plötsligt dyker de textbaserade böckerna upp och blir den nya innegrejen. Vad skulle vuxenvärlden säga om den nya läsvärlden?

Kanske så här: att läsa böcker leder till en understimulering av sinnena till skillnad från de etablerade och beprövade tv-spelen som stimulerar alla sinnen och som engagerar barnen i en tredimensionell värld. Böcker är endast en torftig ström av ord tryckta på papper och aktiverar bara en liten del av hjärna. Inte nog med det så har böcker också en starkt isolerande effekt på barnen till skillnad från dagens tv-spel som är socialt aktiverande. Barn och unga som av naturen är sociala och livfulla kan hämmas av att sitta ensamma hemma och läsa böcker."

Simon vill med sitt citat ge ett perspektiv på den offentliga debatten som han fortfarande anser tenderar att fokusera på de nya mediernas risker.

Risker med internet är något som Olle Findahl, professor i medie- och kommunikationsvetenskap på högskolan i Gävle, också funderat över. Han redovisar resultatet av en omfattande europeisk undersökning, EU Kids Online, där 26 000 barn i 26 Europeiska länder fått svarat på frågor om hur de handskas med internet och vilken beredskap de har för eventuella risker på nätet.

Slutsatsen är att internet inte är farligt. Det kan faktiskt till och med vara så att internet är ofarligare än livet utanför internet.

Åter till Simon.

Han fortsätter på temat kreativa nätstrukturer och vilka möjligheter dagens medier ger just för lärandet och att utveckla färdigheter. Han påtalar också det faktum att våra barn är digitala infödingar - så är det oavsett vad vi digitala invandrar tycker om saken.

Uppmaningen till oss åhörare, nästan alla invandrar är: se möjligheterna i de nya medierna för det finns oändligt många.

Den största risken är sammanfattningsvis att inte se möjligheterna med och att inte använda de nya medierna i lärandet.




Intervju med Simon Lindgren på Framtidens Lärande 2011 from diu redaktion on Vimeo.

Bilden har jag lånat från http://www.freedigitalphotos.net/: PictureYouth/FreeDigitalPhotos.net

Inga kommentarer: