söndag 28 november 2010

Yr i mössan

Sonen kan inte begripa och jag kan inte förklara varför en del lärare i skolan lägger ner så mycket kraft på huvudbonader.

Det vill säga; lägger ner så enormt mycket energi på att få - främst killar - att ta bort tygstycken från sina huvuden, tygstycken i form av mössor och kepsar.

Jag försöker hjälpa till.

Jag läser läroplanen, Lpo94.

Där finns inte ett ord om klädkoder i skolan. Där finns inte ett ord om mode.

Där står istället massvis av klokheter som:

"Skolans uppdrag är att främja lärande där individen stimuleras att inhämta kunskaper."

"Eleven ska i skolan möta respekt för sin person och sitt arbete."

Det finns alltså inte ett enda ord om klädsel eller vilket mode som skulle kunna gynna, eller ens påverka, lärandet.

En av mina kloka kamrater säger så här:

"De första 50 åren av 1900-talet här i Sverige så fick damer ha hatt inomhus men inte män. Och några år tidigare var kvinnor mer eller mindre tvungna att ha schal utomhus. På 1700-talet hade män peruk, smink, kråsskjortor, strumpbyxor, smycken och glittriga skor."

Modet har sett olika ut över tid.

Att det som sker i huvudet är viktigare för inlärning än det som är huvudet är däremot något som varit lika en längre tid...kanske alltid.

Slutsats: det är bättre att lägga energin där den gör nytta; att få in något i huvudet istället för att få av något från huvudet.



Bildnötter:

Köp "hej-mössan" på already.se
Läroplan kommer från skolverket.se
Mot-mera-kunskapmössan har jag gjort själv

4 kommentarer:

Esset sa...

Jag tycker definitivt man ska lägga kraften på det som man som lärare kan påverka ;)

Fröken Isakson sa...

Så sant. kram

Anonym sa...

Vill bara önska dig (er) en god jul och gott nytt år.
MVH Sigge i Kil

infoufot totally lost in some-kind-of-space sa...

Tack och tack detsamma Sigge!