onsdag 17 november 2010

Vilka framtidskompetenser har du?


Jag lyssnade till Sven Hamrefors häromdagen. Sven är professor i innovation vid Mälardalens högskola. När jag lyssnade till honom pratade han om organisationer och värdeskapande. Vad skapar värde?

Sven visade en bild som jag kunde relatera till på åtminstone två sätt; industrisamhället vs nätverkssamhället; broadcasting vs interaction. Vad jag tänker på är att tiden förändras och förhoppningsvis organisationer med dessa (förhoppningviset för att annars överlever de inte). Nya tider ger nya kommunikationssätt och vägar. Förändrade tider gör att vi människor behöver nya kunskaper, nya förmågor = nya kompetenser.




Vilka kompetenser krävdes en gång i tiden för att vara en god industriarbetare? Kanske komma i tid till jobbet. Uthållighet. Lojalitet. Lyda order. Gilla att göra samma sak varje dag. Vara noggrann. Vara lugn och sansad och inte trycka på nödstoppsknappen för löpande bandet bara för att se vad som händer.

Industriarbetena blir allt färre. Och de som finns kvar ändrar karaktär - de förändras. Löpande bandet är snart ett minne blott...


Vi har för länge sedan lämnat industrisamhället för ett tjänstesamhälle. Nästan tre av fyra arbetar inom tjänstesektorn och andelen ökar. Samtidigt som alltfler arbetar inom tjänstesektorn förändras förutsättningarna alltmer på arbetsmarknaden. Internationalisering, globalisering och teknikutveckling gör att omvärlden finns här mitt bland oss. Teknikutvecklingen gör att tjänster kan utföras på långdistans. När fler kan utföra samma tjänst, ja då ökar konkurrensen och det ställs högre krav på kvalitén på tjänster - vilka kompetenser krävs nu för att få möjligheten att genomföra en tjänst?




Vad skapar värde i värdenätverk? Vilka egenskaper ska jag ha för att skapa mig en hållbar position i nätverket? Vad behöver jag utveckla för att vara framgångsrik i nätverkssamhället - tjänstesamhälle 2.0?

Sannolikt en hel del.

Och sannolikt har jag en fördel av att vara den där nyfikna typen som vill trycka på nödstoppsknappen bara för att se vad som händer.

Bildnötter:
Värdekejda och värdenätverksbilden kommer från Svens bildspel
Broadcasting/interaction-bilden har jag fått av en kompis
Sektorbilden har jag lånat av foretagsamheten.se

3 kommentarer:

Fredrik Svensson sa...

Snyggt !

:-)

M. Olsson mitt på nätverksplaneten sa...

Tack Fredrik!

Götilda sa...

Vi är inne på samma ämne, en diskussion som jag saknar i poltiken.
Men jag börjar allt mer tvivla på att sociala nätverk fungerar i den värld vi arbetar i. Det krävs ett paradigmskifte innan hierarkier kan förbytas i social interaktion.
Götilda