söndag 21 november 2010

Läker läkemedel?

Enligt Stockholms läns landstings vårdguide används läkemedel "för att förebygga, lindra och bota sjukdomar eller symtom på sjukdomar". Hur Läkemedelsverket kan kalla en produkt som lindra symptom på sjukdom för läkemedel vet inte jag. Vad jag vet är att det är just Läkemedelsverket som är läkemedelsgudar i Sverige - där sitter en gäng medicin-för-stå-sig-påare och bestämmer vad som ska klassificieras som läkemedel och inte.

Vad betyder ordet läka?

Jag går in på synonymer.se och får följande förslag:

"1 bota, göra frisk, hela, kurera, återställa 2 läkas, botas, helas, tillfriskna, bli frisk, bli återställd, växa ihop, bli bra igen."

Jag tror inte medicingudarna på Läkemedelsverket varit inne på synonymer.se - hade så varit fallet skulle inte en medicin klassas som ett läkemedel när det bara lindrar symptom.

Många så kallade läkemedel kör med helt öppna kort. Jag har en bekant som knaprar Imodium mot en stressad tarm. Imodiums bipackssedel är glasklar. Den säger:



Översatt till ännu direktare svenska:

"Detta piller hjälper inte mot orsaken till din onda tarm. Detta piller tar bara bort det som gör ont och låter orsaken till det onda leva kvar i tarmen och ställa till ännu mer elände. Det här alltså ett piller som låter sjukdomen växa i fred från symptom, symptom som är kroppens sätt att signalera att något är fel."




Alla har vi olika intressen. Ett av mina intressen är just att läsa bipackssedlar. Det skulle kunna vara en ganska komisk fritidssysselsättning - om det nu inte var för den bistra sanningen att människor faktiskt på riktigt äter pillrena som det bipacks skrivs om.

Själv fick jag det inflammationshämnade pillret Naproxen mot min, peppar peppar tämligen lindriga och sällsynt förekommande, migrän. Migrän innebär att drabbas av en överond huvudvärk, ofta kombinerat tillsammans med synbortfall och illamående.

Naproxens bipackssedel berättar för mig att pillret är mot bland annat huvudvärk. När jag läser under vanliga biverkningar förstår jag att pillret kan orsaka just exakt samma besvär som sjukdomen jag tar pillret för; huvudvärk, illamående och synstörningar.

Grattis bästa migränpatient!

Ett läkemedel är för mig ett medel som botar. I dagens medicinvärld hittar du läkemedel som botar på riktigt i den så kallade alternativa medicinvärlden. Hur läkemedel som botar på riktigt kan vara ett alternativ vet inte jag.

Det är dags att blanda och ge om i läkemedelsordboken.
Medicin som läker på riktigt - det är min medicin:



Bildnötter:

Bipackssedeltexten kommer från FASS.

Solrosmedicinen kommer från Maggie Smith

Tallriksmedicinen kommer från Paul

8 kommentarer:

Lena Sjöberg sa...

Huvudet på spiken Monica! Skulle trycka gilla-knappen miljoner gånger om det gick!

infoufot lost in medicalspace sa...

Tack Lena :)

Lotta Larsson sa...

Du är klok som en uggla.
Här är en "medicin" som passar dig om du skulle få besvär med blodtrycket:
http://www.idg.se/2.1085/1.352064/choklad-hammar-blodtrycksenzym

infoufot lost in chocolatespace sa...

Tack Lotta. Jag tyckte först att det stod "klok som en rugguggla" =)

Anonym sa...

Det är väl det som är "vitsen" med t.ex. Losec. Man kan jobba ihjäl sig
utan att kroppen fara illa.
MVH Sigge

Anonym sa...

Det finns en lag som heter läkemedelslagen och enl den lagen så är varor med syfte att förebygga, påvisa, lindra eller bota sjukdomar eller symptom på sjukdomar som ska kallas läkemedel. Men det går också bra att kalla det medicin eller farmaka. Själv tycker jag att det är enklare med ett samlingsnamn som läkemedel. Det finns väldigt många läkemedel som "bara" lindrar symptom medan kroppen läker själv. Som ex smärtstillande vid frakturer, näsdroppar vid förkylning, hostmedicin vid hosta. Sen har vi ju andra viktiga läkemedel som lindrar symptom vid livslånga sjukdomar som t.ex MS (multipel skleros), Mb. Parkinson, Hiv m.flera. Min åsikt är att det mycket väl kan kallas läkemedel fastän det "bara" lindrar symptom på en sjukdom, det är ju inte ordet i sig som är det viktiga. Du avslutar ju inlägget med Medicin som läker - det är din medicin.Det är nog många med livslånga sjukdomar som önskar de kunde få en medicin som läker men tillsvidare får de "nöja" sig med läkemedel som lindrar deras symptom och faktum är att många mår bra av det. De struntar nog i om det kallas läkemedel eller inte.
MVH
/k

infoufot lost in taxspace sa...

Hej K! Det finns olika sätt att se på kroppen och dess funktion och egen förmåga. Jag tror att det är där du och jag skiljer oss mest åt. Det är helt ok att skilja sig åt - ända tills jag uppsöker den vård jag vill ha. Då får jag inte skilja mig åt längre utan då får jag lov att anpassa mig till "skolmedicinen" eftersom skatteguden har bestämt att det är dit mina skattepengar ska gå. Nej, det var inte sant förresten - jag får skilja mig åt men då får jag betala vård två gånger, en gång på skattesedeln och ytterligare en gång av redan skattade pengar. Hälsningar Monica

Anonym sa...

Ursäkta, men jag måste ha missuppfattat ditt blogginlägg helt och hållet. Jag trodde det handlade om vad man man menar med läkemedel.... inte om man tror på skolmedicin eller inte.
Ja du har alldeles rätt i att vill du välja en alternativ behandling och/eller medicin så får du betala ur egen ficka.
Det tycker jag är helt rätt så länge det inte finns tillräckliga vetenskapliga forskningsresultat som kan påvisa annat. Det finns dock alternativa behandlingsmetoder som numera ingår i skolmedicinen såsom akupunktur och chigong som du som patient endast betalar 80:-/behandlingstillfälle hos sjukgymnast och det är ju för att det finns forskningsresultat som påvisat goda behandlingsresultat.
Men mycket mycket mer finns att göra inom alternativa medicinen.
//k