söndag 31 oktober 2010

Kom till saken


Det gäller att använda rätt ord i rätt sammanhang och vid rätt tillfälle. Ord är värdeladdade och säger något om den som använder dem.

Vad är du för ordtyp?

Är du en sådan där ordklant som säger städare istället för lokalvårdare? Eller fackordsdroppare som säger att du ska migrera dina dokument på datorn när du egentligen menar att de bara ska flyttas från ett ställe till ett annat? Kanske har du fastnat i byråkratiordsträsket och säger framgent när vi andra väljer att säga i framtiden. Eller är du en trendkänslig ordanvändare som säger utmaning när du menar problem?


Ibland när männskor pratar fattar jag inte ett smack. Ofta beror det på långa diffusa utläggningar och utvikningar där ord staplas på varandra i all oändlighet. En slutsats är att det dunkelt tänka är det dunkelt sagda. En annan är att vederbörande helt enkelt har svårt att komma till saken för att vederbörande är rädd för att inte vara"trendrätt" när han eller hon talar klartext, vilket alltså resulterar i att hela budskapet lindas in i en tjock orddimma. En tredje slutsats är att vissa ord, som exempelvis ordet problem, inte är helt ok att använda.

Att ha problem nu för tiden är nämligen tvärute. Ingen rackare vill ha problem - problemmänniskor får lätt stämpeln som negativa. Väljer man istället för att döpa om sina problem till utmaningar - ja, då är man rätt på samtidsbanan. Och då blir det ett problem. Trendkänsliga ordanvändare som inte kommer till saken.

Jag kan tycka att det finns en skillnad mellan problem och utmaningar. Och att det ofta är den egna attityden som avgör vad som är ett problem eller en utmaning. Problem blir det emellertid när ALLT är utmaningar fastän det egentligen är problem.

Den som blir av med pass, plånbok och mobil första dagen på semestern ser det knappast som en utmaning. Inte ofta heller den som blir uppsagd från sitt jobb. Eller den lågavlönade ensamstående föräldern som kämpar hårt månad ut och år in för att få ekonomin att gå ihop - vilket den ändå aldrig riktigt gör.

Att ständigt, med en flåshurtig positiv attityd, tycka att livet är en stor enda utmaning är onaturligt.

Ordtrendkänslighet kan bli ett problem.

Utmaningen är att komma till saken!



5 kommentarer:

Götilda sa...

Som jag skrev i ansökan till Journalisthögskolan "orden är mina verktyg" (det har jag fått äta upp av brorsan) men därför uppskattar jag detta ordvrängarinlägg.

Esset sa...

Tack för dina kloka informatörsord :) Jag är ju en person som oftast talar innan jag tänker och som försöker tänka innan jag skriver, och upplevs därför som något förvirrad ;)

infoufot lost in wordspace sa...

Tack Götilda och välkommen hem från semestern. Hoppas vi syns snart.
Ja du Esset, kommunikation kan gå åt pipan av alla möjliga anledningar :)

Anonym sa...

Grattis på födelsedan.
MVH Sigge

infoufot lost in birthdayspace sa...

Tack Sigge :)