lördag 14 augusti 2010

Klok som en Ulla

Nu kommer notan - vaccinationsnotan.

Bara sjukvården har skickat in 2 150 rapporter om biverkningar av svininfluensavaccinet. Av dessa räknas en femtedel som allvarliga.

Minst 430 personer har fått allvarliga biverkningar av vaccinet.

Fyra personer bedömmer man har dött som en direkt följd av vaccinationen.

I mörkret finns förstås många fler som inte valt att rapportera in lindriga biverkningar. Förmodligen är de rätt många. I min familj vaccinerade sig en person. Den personen var däckad i influensaliknande symptom i 4 dagar. Nu vet jag att det finns de som anser att influensaliknande symptomer efter en influensavaccination är helt normalt och knappast en biverkan. Själv kan jag inte begripa varför man vaccinerar sig mot något man ändå drabbas av efter att man vaccinerat sig.

I gårdagens Aftonblad kan jag läsa om Niklas. En 37-åring som, jag antar, var fullt frisk innan vaccinationen och som nu "hoppas på att jag någonsin blir helt återställd".

Varför ska man vaccinera fullt friska människor? Ok, jag har hört argumenten - de kan smitta andra - inte fullt lika friska. Frågan är om socialstyrelsen, eller staten, eller vem det nu är som borde självrannsaka sitt vaccinationsbeslut, funderat på om det hela var värt det.


Ulla Larsson svarar i Aftonbladets "Vi5-fråga": Är du orolig för biverkningar när du vaccinerar dig?

Jag lyssnade på radioprogrammet Filosofiska rummet häromdagen - i podcastformat såklart. Avsnittet sändes från ett barnsjukhus i södra Sverige där man främst behandlar barn med svåra livshotande sjukdomar. Sjukhuset har en filosof anställd. Hur coolt är inte det att jobba som filosof! Hursomhelst, filosofen sitter med när läkarna har medicinska konferenser. Uppgiften är att hitta tankeluckor - logiska vurpor och att lyfta på situationer, se helheter. Läkares uppgift är att rädda liv, till varje pris. Prova behandling, efter behandling, efter behandling. Inte att fråga sig om det hela är värt det - vad som egentligen gynnar patienten bäst.

Kanske hade också Socialstyrelsen, och staten, eller vilka det nu var som beslutade om massvaccination haft nytta av en filosof innan beslutet om massvaccination togs. Som kunnat hitta tankeluckorna. Som kunnat ställt frågan om det är värt att vaccinera fullt friska människor - vilka sannolikt ändå skulle träffa på viruset naturligt och därför immuniseras livslångt utan att ens märka av det. Som kunnat ställt frågan om biverkningarna vägde upp vinsterna. Typ sådana frågor.

En filosof vore inte så dumt att ha.

Eller kanske bara en helt vanlig klok Ulla.

Inga kommentarer: