söndag 29 augusti 2010

Det finns inget alternativ


- Ja, vi tycker att du själv ska få välja vårdcentral , vilket är något vi drivit genom, säger folkpartisten som står utanför valstugan på torget.

Anledningen är att jag har frågat honom. Om hur folkpartiet ser på vård och valfriheten. Jag har bestämt mig för att ta valårstillfället i akt och helt enkelt fråga de olika partierna vad de har för åsikt om hälsa och vård.

- Ok, säger jag. Innebär det att ni tycker att jag helt ska kunna välja vilken vård jag vill - även den så kallade alternativa? fortsättningsfrågar jag honom.

- Vi har jobbat för att du ska kunna remitteras till och kunna besöka exempelvis en kiropraktor, svarar folkpartisten. Vi är öppna för alternativa vägar bara de är godkända.

Folkpartisten och jag fortsätter att prata vård en stund. Folkpartiet tycker att man ska få välja själv - men inte för mycket. "Min" folkpartist ser ufofrånvarande ut när jag frågar honom hur det kommer sig att ett av världens rikaste folk också är ett av världens sjukaste och mest pillerkonsumerande.

Jag ser vårdfrågan som en ideologisk fråga - jag vill veta vad de respektive partierna har för grundsyn på hälsa och hur man uppnår den. Folkpartisten och jag kommer ingen vart i den diskussionen så jag lämnar honom på hans folkpartiplanet och går vidare.

Termnologin är felaktig. Alternativ medicin är inte ett alternativ - det är det enda alternativet om man vill nå hälsa. Ska man nå hälsa måste man angripa orsaken och inte symptomen - och i det fallet står så kallad alternativ medicin och skolmedicin på två helt olika plattformar.



I min värld kan man bara nå hälsa när man jobbar ihop med kroppen för att åtgärda sjukdomsorsaker. Det tar mer tid än att bota symptom med kemikalier - jag tror det är därför många inte orkar ta till sig det alternativmedicinska synsättet. Har du ont i huvudet tar det cirka 20 minuter för Alvedontabletten att ta sig ut i blodet och trycka tillbaka värken. Om du istället hade valt att ta i tur med huvudvärksorsaken, vilket exempelvis kan vara brist på sömn, så lär det ta längre tid. Många har inte tid med längre tid utan vill ha quick-fixs. Fast quick-fixs kostar. Man betalar med ohälsa.

Jag säger inte att skolmedicin är förkastligt - däremot är den ett bra komplement till den riktiga medicinen, alltså felaktigt kallad alternativmedicin. Vid exempelvis benbrott och skottskador rekommenderar jag verkligen gipsning och kirurgi som skolmedicinen erbjuder.

- Vi har drivit igenom att du kan besöka exempelvis en kiropraktor, säger miljöpartisten som jag vandrat vidare till.

Både folkpartisten och miljöpartisten anser att just de drivit igenom detta med kiropraktorer. Jag ser det inte som otroligt att folkpartiet och miljöpartiet jobbat ihop för att få till den förändringen. Jag ser det bara som osannolikt.

- Vi har också varit med och drivit fram avtalet med Vidarkliniken, fortsätter miljöpartisten. Problemet där att att läkare inte remitterar till Vidarkliniken. Jag tror det beror på att läkare som regel är okunniga kring alternativmedicin, kanske för att de också vill ha det som det alltid varit.

"Min" miljöpartist är med på alternativmedicintåget. Hon är ärlig:

- Att träda fram och tala för en annan syn på medicin än den traditionella kan göra att man upplevs som konstig. Själv håller jag fullständigt med dig om att det bara finns en väg till hälsa - att ta itur med orsaker och inte symptom.

Jag tror inte att jag gör någon skillnad när jag går runt och frågar partierna om var de står i hälsofrågan. Jag tror mest att de tycker att jag är en underlig "new-age-thomas-di-leva"-typ. Det gör mig mycket lite.

För på vägen mot hälsa finns det inga alternativ.

Så jag tänker fortsätta att fråga våra politiker hur de ser på vårdsaken.




Bildnötter:

Vägvalsskylten kommer från image: graur codrin / FreeDigitalPhotos.net

Skelettablettbilden har jag hämtat från Image: renjith krishnan / FreeDigitalPhotos.net

Bilden av mig som underlig "new-agare" är bara en av många som finns i mitt alldeles egna bildarkiv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tacka vet jag Losec. Nu kan folk arbeta ihjäl sig, utan att kroppen far illa.
MVH Sigge

Esset sa...

Folkpartiet delade ut bananer på stationen idag. Kanske hade de tagit till sig av din diskussion om alternativ iallafall ;)