söndag 22 augusti 2010

Att utmana sina rädslor

Alla är vi rädda för något.

Själv är jag fobiskt rädd för höjder. Sommaren hade jag tänkt ägna åt att utmana min rädsla för höjder. Bota eländet helt enkelt.

För fobier begränsar en.

Behandlingsplanen såg ut som följer:

- Globen Skywiew i samband med Kentkonserten i juli
- London Eye i samband med Great British Beer Festival
- Diverse höjd- och skräckfärder på Liseberg i Göteborg


Inget blev av. Globen Skywiew var fullbokad. London Eye fanns det inte tid för. Göteborgresan blev inställd på grund av influensa. Jag nöjer mig med att skryta över att jag åkte linbana i Kolmården i början av sommaren. Det var grymt läskigt. Jag hade hjärtklappning och svår handsvett. Men; jag överlevde och var överlycklig att jag klarade det! Kanske kan jag en dag till och med njuta av en linbanetur - det gäller bara att träna på och få hjärnan att fatta att det inte är farligt.

Kanske skulle Dansk Folkeparti behöva utmana sina rädslor. Det är i varje fall vad Lena Sundström funderar över i sin bok "Världens lyckligaste folk". I flera år har Sverigedemokraternas danska motsvarighet Dansk Folkeparti haft vågmästarrollen i Danmark. Lena Sundström bosatte sig i Köpenhamn för att ta reda på hur partiet påverkat landets politiska liv och vad det inneburit för danskarna. Lena undrar om Danmarks nutid kan bli vår framtid. Hur en sådan framtid kan se ut beskriver hon alltså i boken.

Betyg: Fem stora lysande bokstjärnor av fem möjliga. Lena skriver helt suveränt; knivskarpt, roligt, enkelt, intressant - språket känns nytt, fräscht, kul! Lena verkar för övrigt vara en kul tjej - hon drar sig inte för något. Bland annat ringer hon Fobiskolan i Köpenhamn för att fråga om man kan få hjälp med islamfobi - om man kan få öva sig på att vara tillsammans med muslimer för att bli av med sin rädsla för dem. Det bästa av allt är att det hjälper gärna Fobiskolan till med - inga som helst problem.

Rädslor begränsar en.

Utmana dem!

Bildnot:
London Eye lånade jag av Image: FreeDigitalPhotos.net

2 kommentarer:

Lotta Larsson sa...

Ja, alla har vi våra rädslor. Min fasa är tandläkaren. Men jag utmanar mig varje år och går dit på darriga ben och med skallrande tänder och jag betalar sååå gärna för att inte behöva komma tillbaka förrän nästa år.

Chickenbabe sa...

Jag har precis lånat boken på biblioteket. Ser fram emot att läsa den.