tisdag 17 augusti 2010

...always look on the bright side of life

Nisse Simonson har arbetat som läkare och kirurg i 35 år. Hans första bok Hjärnbruk skrevs som handledning till hans föreläsningar och sålde snabbt slut. I boken Hjärnvägar fortsätter Nisse att skriva om ett antal olika frågor som han grunnat på.

Jag läste Nisses allra senaste bok "Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?" för bara ett par veckor sedan. Nisse går från klarhet till klarhet trots att jag läser hans böcker i oklar ordning. Efter att ha läst hans senast skrivna bok tyckte jag att han var fantastisk - efter att ha läst en av hans första böcker är han min idol.

Nisse menar att det är skillnad mellan att vara sjuk och sjuk. Engelskan hjälper oss att förstå skillnaden; illness vs disease. Illness betyder att må dåligt. Disease är diagonostunga sjukdomar såsom MS och diabetes. Nisse uppskattar att av de som söker vård i Sverige sorterar 80-90 procent under rubriseringen illness.

Åt illness kan man göra en hel del. Grunden är att äta vettigt, motionera regelbundet och sova tillräckligt. Långt ifrån alla gör det, menar Nisse, och då blir kroppen såklart sur och säger ifrån. Något mer man kan göra när man bor i ett av världens tryggaste och bästa länder är att uppskatta just detta - typ ägna sig åt att vara nöjd. Nisse menar att undersökningar visar att i utvecklingsländer har inte medborgarna skämts bort på samma sätt som här - de har inte tid att gå omkring och känna efter hur de mår. Därför finns inte heller de unipolära depressionerna, vilka har ökat dramatiskt i Sverige de senaste femtio åren.

De som väljer att se livet från den positiva sidan är mycket friskare än surkart. Att vara positiv och ha kul är livsviktigt. Nisse skriver om Norman Cousins som skrattade sig frisk från immunsjukdomen Bechterews. När Norman fick sin diagnos valde han att ta in på ett hotell där han såg roliga filmer och läste roliga böcker. Vid sin sida hade han en sköterska som tog regelbundna blodprover. Denna behandling, tillsammans med jättedoser av C-vitamin, gjorde att Norman tillfrisknade. Eftersom Norman inte bara var en glad typ utan också författare skrev han en artikel om sin behandling. Artikeln blev sedemera en bok där Norman skriver som sina teorier kring tillfrisknandet.

Jag är rätt säker på att Norman glodde en hel del på Vänner:



Sammanfattningsvis menar Nisse att vi mår dåligt eftersom vi lever fel. Hur vi lever kan vi påverka. Det krävs bara rätt attityd.

Betyg: Välskriven, intressant, rolig och helt utan pekpinnar. Nisse har allt. En skolmedicinskt utbildad läkare som hellre ordinerar livsstilsändringar och ett positivt tänkande än kemisk symptomdämpning - klart jag älskar honom. När Nisse själv drabbades av ledvärk fick han rekommendationen av en norsk kollega att "spola ner medicinen du fått och istället börja ta norsk fiskolja". Det gjorde Nisse och mår därefter mycket bättre. Nisse står nu överst på min idollista!

3 kommentarer:

Lotta Larsson sa...

Den boken vill jag läsa...den kanske hamnar i personalrummet : )

Götilda sa...

Alltså min ständiga fundering är varför jag som har det bättre än 99,999 procent av jordens befolkning inte går omkring och är glad för det hela tiden utan i stället oroar mig och är bekymrad. Hade en usel dag på jobbet och som vanligt handlar det om relationer. Att sova och äta är nog bra, men i grunden är vi beroende av vår sociala omgivning.

Chickenbabe sa...

En helt underbar bok! Har precis läst Arseniktornet av Anne B Ragde. Den kan jag rekommendera.