måndag 19 april 2010

Jag bara undrar


E-post skickat till två tjänstemän på miljödepartementet dagens datum:

Hej!

På er webbplats kan jag läsa att: Regeringen förbjuder all användning av kvicksilver i Sverige

"Regeringens beslut innebär att varor som innehåller kvicksilver inte får släppas ut på den svenska marknaden."

Jag kan också läsa på krisinformation.se att vaccinet mot den nya influensan innehåller kvicksilver.

På samma webbplats fortsätter jag att läsa att förbudet 1 juli undantog kvicksilver i läkemedel.

Jag har ett antal frågor:

- varför, på vilken grund, infördes kvicksilverförbudet 1 juli 2009?

- vad innebär ordet all, som finns i rubriken på er webbsida om förbudet. Jag undrar med anledning av att krisinformationswebben (som jag förstår ni också står bakom) talar om undantag från förbudet som alltså skulle omfattade all?

- om svaret på första frågan är att kvicksilver är farligt, direkt skadligt, vilket jag drar slutsatsen av efter att ha läst texten kring förbudslagstiftningen och hur där slutförvaring av kvicksilver beskrivs ska ske undrar jag:

- hur kommer sig det att kvicksilver är så farligt att det totalförbjuds ena dagen och andra dagen låter man hela svenska folket injecera det direkt in i kroppen?

Hjälp mig att förstå önskar undertecknad

Bildnot:
Det fina frågetecknet har jag hittat på flickr.com under creative commons för att sedan låna den av http://www.flickr.com/photos/crystaljingsr/ / CC BY-NC 2.0

5 kommentarer:

Esset sa...

Försöker du tala om att saker och ting inte ter sig logiskt? Såg Parlamentet igår med spritpartiet som ska minska alkoholkonsumtionen. Det jämfördes med att det är lika logiskt som att sverigedemokraterna skulle heta invandrarpartiet. ;) Saker och ting är inte alltid som de ger sken av...

Anonym sa...

Nu har du allt ställt till det.
Nu kommer det att tillsättas en utredning som varar hur länge som helst och kostar miljoner.
Ingen kommer fram till nånting.
Har en slogan inför nästa val.
Slopa momsen på malt och humle.
MVH Sigge

Fröken Isakson sa...

Hmm, bra tänkt. Blir spännande att se vad de svarar :D . kramkram

Lotta Larsson sa...

Ditt engagemang är storartat...go Monica go..trots att jag tagit vaccinet.

Jag håller på att kolla efter vilket godis jag ska ta med mig från Bali. Kolorna hade ju strykande åtgång förra gången ; )

Anonym sa...

Sur = jag har inte fått något svar. Åtgärd = skicka om med kopia till registrator :)
Glad = Lotta kommer snart hem. Ännu gladare = med godis =)