söndag 11 april 2010

Hur tänkte jag då?

- Det känns helt underbart att bara ha två inlämningsuppgifter kvar att göra på kursen, tänker jag under tiden jag läser in kurslitteratur för att kunna göra den 9:onde, av 10, uppgifter på kursen Kvalitets- och verksamhetsutveckling som jag läst sedan hösten.

- Ja, det finns ju lite andra saker jag vill göra också, fortsätter jag tänka. Läsa "vanliga" böcker, träffa vänner jag aldrig hinner träffa, spela lite golf, gå promenader, börja måla i akryl, sjunga i kör, bara göra det som faller mig in utan att ha dåligt pluggsamvete...

- Hum, ja just det, tänker jag vidare. Jag som anmälde mig, under värsta obegränsade entusiasmruset, till ännu en kurs i höst - Kommunikation och Human Resource Management, 7.5 poäng.

Hur tänkte jag då?

- Du tänkte att du egentligen ville läsa in en magisterexamen genom att läsa programmet Digitala tjänster - kultur, information & kommunikation. Men så tänkte du att det inte är läge för studier på D-nivå just nu, även om det verkar jätteintressant och urkul.

- Jaha, så jag tänkte aldrig tanken att "göra ett studieuppehåll" någon termin eller så?

- Jo, det gjorde du, fast du hann inte mer än tänka färdigt den tanken innan du anmält dig till ännu en kurs.

- Ok, tänker jag, och återgår till min 9:onde inlämningsuppgift där kundorienterad verksamhetsutveckling är i fokus.

Kundorienterad verksamhetsutveckling är Svensk kvalitetsutmärkelsens modell för "kännetecknandet för framgångsrika organisationer". En av de grundläggande värderingarna i modellen är kompetensutveckling. En annan är ständiga förbättringar.

Och så mycket har jag lärt mig att det krävs ständiga förbättringar för att fortsätta vara bra. Fast jag ägnar mig inte bara åt kompetensutveckling för att fortsätta vara bra utan också för att det är kul!

Jakten på kunskap går alltså vidare...

Bildnot:
Bilderna, förutom den översta, är från boken "Kvalitet från behov till användning" skriven av Bo Bergman och Bengt Klefsjö. Riktigt bra bok - rekommenderas!

Den översta är från min pluggplats som innehåller massor av böcker, papper och familjens äldsta dator - må den funka ännu en pluggtermin till!

3 kommentarer:

Sigge sa...

Det låter jobbigt. Jag som somnade till Aftonbladet idag.

golfufot sa...

Ha ha - ja, att du somnade till Aftonbladet det kan jag förstå. Den enda tidning jag läst idag är den från Golf Store. Den somnar man inte till.

Esset sa...

Nu blir jag inspirerad...kanske ska man ta en titt i kurskatalogerna...:)