tisdag 23 mars 2010

Rätt och fel


Ibland känner jag mig som alla alternativ i gissningstävlingen "Vem ska bort?". Till skillnad från Magnus och Brasses "Vem-ska-bort-tävling", där sensmoralen var att det finns inget rätt och fel så finns i ovan tävling bara jag att välja. Alltså - hur jag än gör så är jag fel.

Oj oj oj, tänker vän av psykisk hälsa, det här låter inte bra - hur mår du egentligen? Tackar som frågar - jag mår bra. Jag vet att jag är bra. Ska jag vara helt uppriktigt tycker jag att jag är förbannat bra. Jag är förvisso inte perfekt men nästan.

Nu vet jag att mitt goda självförtroende kan störa den som styrs av Jantelagen. Fast det stör inte mig. Vad jag däremot störs av är ett felletar-förhållningssätt.

För hur rätt blir det när man bara letar fel. Låt säga att det finns människor med sämre självförtroende än jag. Detta är helt möjligt. Låt säga att denna människa, med något sämre självförtroende än jag men med samma, och högst troligt till och med bättre, förmåga än jag att göra rätt, skulle hamna i en felletande Jantelagsstyrd miljö. Kommer den miljön att bygga upp den här människans självförtroende? Kommer människor som får höra att de gör fel att göra mera rätt?

Knappast!

Och vem bestämmer vad som är rätt och fel? Utifrån vilka kriterier? Vad vägs in? Vad ska man ta hänsyn till för att bedömma vad som är rätt och fel, dåligt eller bra? Det vet inte jag.

Vad jag vet är att det bara kan bli jag kvar i dagens "Vem-ska-bort-gissningstävling" även när en av jag är bortvald. Eftersom det bara är jag som är valbar är det därför också bara jag som är det rätta vara-kvar-svaret. Jag är alltså mycket mer rätt än fel!

Så mitt självförtroende är inte alls på drift - jag är ju helt rätt ;)



Textnot:
Jag refererar till Magnus och Brasses "Vem-ska-bort-gissnings-tävling" som var ett stående inslag i barnprogrammet "Fem myror är fler än fyra elefanter".

2 kommentarer:

Esset sa...

Var detta en slutsats efter dagen? Jag är också helt rätt, det är min omgivning som ska bort ;)

infoufot sa...

Nä, det var ingen särskild slutsats för just denna dag :)