söndag 28 mars 2010

Ljuset är släckt men alla är hemma...


...eller är vi verkligen det?

Meningen med Earth hour är att människor runt om i världen ska göra sin klimatröst hörd genom att släcka ned en timme - genom en mörk massprotest ska världens ledare fattar att NU menar vi allvar - dags att göra någonting!

Själv är jag skeptisk till kampanjer i allmänhet och klimatkampanjer i synnerhet. Att behandla moder jord väl, året runt, det tror jag mycket mer på.

Inte desto mindre valde jag att delta i ståhejet - hur kunde jag göra annat då sonen klass skulle vara förband, eller snarare mer "förkör" till Pain of Salvation.

Sonen tittade misstänksamt på mig samtidigt som han skakade på huvudet när jag uttryckte mig just sådär - "förkörband"...knappast....de råkade bara vara programpunkter på ett och samma Earth-hour-program i Munktellmuseet där den mörka timmen skulle firas med diverse tal-, dikt- och musikinslag.

Men vaddå - luften är väl fri - vill jag gå omkring och skryta om att min son är förband till Pain of Salvation så gör jag det!

Det där med förband bidde emellertid endast ett tummetottförkörbandande då Pain of Salvation hade tappat bort hälften av bandmedlemmarna i mörkret. De två som inte var borttappade var i vilket fall som helst urbra helt på egen hand.

Nåväl, nog är det viktigare att alla är hemma när ljuset är tänt än att de flesta är borta när det är släckt, vilket jag befarar är kontentan av den här mörkerkampanjen.

Bildnot:
Den upplysta jorden har jag hittat på

Image: Francesco Marino / FreeDigitalPhotos.net

Den andra bilden tog jag själv utanför Munktellmuseet igår kväll och den säger just ingenting men visst blev det coolt med ljuset!

Mer att läsa:
Med en knivskarp hjärna och sylvass penna sammanfattar Eskilstuna kurirens ledarskribent Alex Voronov mörkret på ett alldeles lysande sätt.

Inga kommentarer: