söndag 14 mars 2010

Lera, vår och goda vänner


Det är tur att det finns tid.

För i helgen har det gått åt mycket.

Helgen påbörjades med en massa lera. Lera här och där, högt och lågt när dottern och jag skapade fantastiskt alster på den helg- och nybörjardrejningskurs vi deltagit i.

Det ser ju så enkelt ut och det är nog ganska enkelt. Kursledaren ville emellertid att jag skulle lära mig "tekniken", vilket jag inte var överdrivet intresserad av. Vill man ha likadana, exakt runda och välformade grejor, då tycker jag man ska åka till IKEA istället för att ta sig besväret att göra sakerna själv. Jag tror mer på känsla och att tekniken kommer så småningom - min alldeles egna unika teknik!

Trots att jag var en ganska motsträvig kursdeltagare så lyckades jag få till 5 alster av varierande slag. Vad jag ska ha alla mina alster till vet jag inte. Jag satte emellertid öra på två av dem så de kan jag använda som koppar. Blir någon av kopparna riktigt snygg efter glaseringen ska jag ha den på jobbet. Och tjata om att jag gjort den själv varje gång jag är i fikarummet och fikar ur den. Det blir roligt för mig men kanske en aning enformigt för jobbarkompisarna.

Kanske kan jag också använda några av alstrena på ett eller annat julklappsbyte senare i år ;)


På kvällen var det lördagsmys med melodifestivalstittning hemma i Chickenbabes nya fina radhuslägenhet. Flera ur det gamla hönsgänget dök upp - tillsammans med en och en annan välkänd tupp. Det var urkul att träffa de här gamla goa vännerna igen - det var alldeles för länge sedan.

Vi snackade gamla och nya minnen samtidigt som melodifestivalen skvala i bakgrunden. Ingen av mina favoriter, det vill säga Pain of Salvation, Alcazar eller Lili & Susie var med i finalen. Därför höll jag på Salem Al Fakir. Det skulle jag aldrig ha gjort för såklart gick det då åt pepparn även för honom.

Efter dagens drejkurs gick jag hem i det vackra vårvädret. Snön har börjat smälta och jag fick vada genom ett antal snömosvattenpölar. Det behövde jag. Jag hade lera över hela mig, inklusive på skorna.

Nu är vintern över. Och då blir det lättare att hitta golfbollarna. Det underbara vårvädret gör mig riktigt sugen på att spela golf igen...

6 kommentarer:

Lotta Larsson sa...

Klart du ska ta med ditt alster(kaffemugg) till jobbet...du får kanske ta upp beställning om vi har råd vill säga = )

Chickenbabe sa...

Eftersom vi inte har så många gamla hederliga traditioner kvar kan vi kanske hoppas på att den svenska finalen i Melodofestivalen kan bli våran nya. Trevligt och roligt var det att träffa gamla tuppar, ruggiga hönor och kycklingar i olika åldrar. This is my life!

Ps. På nästa klädparty kanske du vill sälja keramik...

infoufot sa...

jaså du Chickenbabe - du såg ruggugglor i lördags...hur ska man tolka den? Hursomhelst hoppas jag också på att vi kan få till en tradition igen - mitt hemresesällskap kommer i varje fall att ordna fest hemma hos sig i sommar på temat "Sista verandafesten i det här huset".

Chickenbabe sa...

Det låter trevligt. Vet vi verkligen att det blir den här sommaren då? Bara det inte kolliderar med Kräftskivan som Gud glömde...

Fröken Isakson sa...

Vilka fina alster. Jag vill också gå på drejkurs :).

Vadå golfbanan...våra promenader då?? Kram

Anonym sa...

Vad duktig du är. Imponerande!
Anne-Li