lördag 6 mars 2010

Internet sätter stopp för filidutt-bus

- Ska du gå och handla på vägen hem? ringer min dotter för att fråga mig strax före jag tänker gå och handla för att sedan gå hem. Jag går alltid och handlar efter jobbet och innan jag går hem. Allting ätbart är alltid slut hemma hos oss.

- Ja, vad ska jag handla? frågar jag tillbaka på ren rutin.

- Pålägg, mjölk och filidutter, svarar dottern.

- Filidutter? Vad är det? frågar jag tillbaka.

- Det är godis, svarar dottern glatt och jag tycker mig ana en skrattande son i bakgrunden.

Näähäää, den lätta går jag inte på. Mina söta barn tänker alltså lura iväg mig till Hemköp för att springa runt och leta efter filidutter, vilket de hoppas slutar med att jag stressat börjar fråga personalen efter de här filidutterna. Nej, någon lust att vara huvudpersonen i en filidutt-anekdot som berättas i Hemköps personalrum landet runt har jag inte. Jag frågar därför vidare:

- Godis? Vad då för godis?

- De är som trafikljus, du vet en grön, en gul och en röd, svarar dottern fortfarande glad.

Det är en sak att barnen försöker lura mig, de ger bara igen. Men att de tycker att jag är en så usel bilförare att jag behöver en detaljerad beskrivning av ett trafikljus - det gör mig lätt upprörd.
Mammor år 2010 ska inte behöva springa runt i affärer och fråga efter låtsas-godis. Internet finns ju. Jag googlar på filidutter och...ja, de verkar ju faktiskt finnas på riktigt. Och de ser ju dessutom riktigt goda ut.

Huruvida filidutter är goda vet jag ännu inte. Varken Hemköp eller ICA har förstått värdet av att ha filidutter i sitt sortiment.

Så filidutt-jakten går vidare...

Inga kommentarer: