tisdag 2 mars 2010

Fanns det inte kvinnor förr?

På Diskrimineringsombudsmannens webbplats kan jag läsa att en granskning av historieböcker visar att det mest fanns män förr i tiden - eller rättare sagt - att det i historieböckerna övervägande är män som beskrivs.

Hum, med godkänt betyg i biologi är jag helt säker på att bakom varje man finns en mamma tillika kvinna. Det borde alltså genom historien funnits ungefär lika många kvinnor som män, vilket alltså inte är en statistiskt säkerställd siffra utan en simpel uträkning gjord av undertecknad som faktiskt hade godkänt även i matte.

Varför i hela friden går det då endast 62 historiska kvinnor på 930 historiska män? Ja, det är ju inte heller någon överraskande gissningen att kvinnors handlingar och vardag varit/är mindre intressant än mäns. Genom tiderna tror vi oss kvinnor förvisso vunnit jämställdhetsmark, men DO:s undersökning säger annat: ju längre fram i tiden som undersökningen kommer, desto färre kvinnor nämns.

Man kan fundera över det.

En kvinnlig kamrat till mig, som arbetar i ledningen på ett stort företag, berättade att hon mest gått omkring och känt sig som snigeln i Björnes magasin:

"Jag liksom bara fanns där".

Min kamrat tröttnade emellertid en dag på sin snigeltillvaro och bestämde sig för att nu skulle hon ändra stil och börja bli bitchig. För hur svårt kan det vara - andra har ju klarat det!

En bra bit in på hennes nya bitchiga osnigliga tideräkning hade hon medarbetarsamtal med sin chef, som bara av en händelse råkar vara man. Han säger, helt utan ironi men mycket uppskattande:

"Jag gillar din nya bitchiga stil".

Är det så att fler kvinnor kommer att skildras i historieböckerna när de fimpat snigelstilen och bitchat till sig?

Jag har ingen aning.

Vad jag vet är att jag själv däremot är mer lagd åt det lömska mördarsnigelhållet - vilket säker även det är ett sätt att anta historieboksutmaningen.



Filmnot:
Bakom den mest oskyldiga snigeln kan döljas en elak mördarsnigel. Det har minsann till och med Björne fått erfara i spelet Björne the game

3 kommentarer:

Chickenbabe sa...

Så gör djur...

högsta hönset sa...

...snacka om att leva i fablernas värld ;)

Esset sa...

Om jag måste välja, vilket flera kvinnor före mig tydligen fått göra, så blir jag hellre sedd nu än omskriven sen ;)