söndag 7 mars 2010

En liten smak av vår

Efter ännu ett trevligt bartenderpass räknar jag ihop 83 härliga dricks- och ölutvecklingspengar, vilka investeras enligt nedan:

1 flaska Dugges Spring Beer à 23,90
1 flaska Leffe Blonde à 17,90; ville ha Annika Blonde men den finns inte på bolaget
1 flaska Rochefort 8 á 34,90, ville ha Torshälla dubbelbock men den var slut

Nu kan ju vän av ölordning undra varför jag främst vill ha Ölkulturöl, trots att jag spenderar rätt mycket tid där. Det är enkelt, man blir sugen på Ölkulturöl när man severar den en hel kväll men inte dricker den själv. Fast främsta anledningen är emellertid att ölen är supergod och slår det mesta. Leffe Blonde, som är en av mina absoluta favoritöl, är trots allt bara en blek kopia av Annika Blonde som är helt fantastiskt underbar god.

Nåväl, pågående ölutbildning fortsatte igår, solskensvårdagen till ära, med ett intag av Dugges Spring Beer. Jag vill minnas att Dugges High Five besökt puben på gästkran och att den var fullständigt underbar så förväntningen på vårkompisen var hög.

Omdömet? Ja, visst känner jag en liten aning, en liten förhoppning, om vår genom en fräsch frisk ölcitrussmak. Tyvärr tar beskan, som är ganska kraftig, över den lilla vårbrisen. Betyget är trots detta 3 vårsolar och en kvittrande hemkommen flyttfågel.

Men, säger matematiker av ordning, det där ölinköpet summerar endast till 76, 70 - vad har du gjort av resten av dricksen. Ja, jag gjorde vad jag kunde för Sveriges chans tillika hopp i Melodifestivalen - jag ringde och röstade på Pain of Salvation, vilket kostade mig 3,60 helt i onödan.

Inte ens de rosa popsnörena Alcazar har folk vett att rösta fram, vilka var Sveriges andra möjliga uppfriskande och discoglada hopp i melodieländet.

Gildenlöw vet inte hur rätt han har - den här (melodifestival)gången är bara för mycket.


Inga kommentarer: