lördag 13 februari 2010

Tänk nytt

Ikväll är det dags igen.

Förra veckan verkade Sveriges melodifestivaltittande- och lyssnade folk vara skapligt eniga; Pain of Salvation var på något sätt bra, men inte så bra att de ska till final utan de får nöja sig med att visa upp sig på andra chansen där de förmodligen inte har någon chans. Man känner igen mönstret - Lili & Susie råkade ut för samma sak förra året.

Själv hade jag aldrig hört bandet tidigare. Jag tyckte att Gildenlöws röst var helt förtrollande fantastiskt underbart bra. Jag gillade verkligen låten men som så många andra tyckte jag inte riktigt att den "kom igång".

Trots att jag alltså gillade låten samt att det ständigt pågår filmvisning och låtspelande i mitt huvud kommer jag inte ihåg hur låten går.

Mycket märkligt!

Jag skickar därför in de mest förändringsintresserade hjärncellerna i ett ljudisolerat arbetsrum bakom hypofysen för att ta reda på varför. Det där gänget som sitter framför tv-skärmen till höger om lillhjärnan och glor på Vänner hela dagarna är det ändå ingen idé att försöka få i arbete.

Det här gänget som till vardags studerar kvalitets- och verksamhetsutveckling kommer snabbt tillbaka med en rapport - det hela är nämligen mycket enkelt.

De konstaterar att min hjärna är van att lyssna till låtar uppbyggda på samma sätt. Deras kompisar som sitter och diggar Kent och Robbie Williams hela dagarna bakom vänster pannlob varken vill eller tänker ta in nya musikmönster. De har i hela 46 år lyssnat till musik som är uppbyggd på samma sätt; med ett intro för att fånga hjärncellernas intresse, en vers som är låtens grund, kanske en liten brygga för att börja närma sig refrängen och sedan en rejäl refräng - vilken är den som gör att hjärncellerna fastnar för låten. Möjligen innehåller låten också ett litet utfyllande solo och kanske slänger Jocke Berg dit ett stick för att ge låten variation. Vanligen avslutas låten antingen tvärt eller annars genom att flyta ut i alla oändlighet.

Pain of Salvation brydde sig inte ett smack om gängse melodifestivallåtmönster. De gjorde något nytt. Vilket är på tiden - för ska det låta som det alltid har låtit kan vi lika bra köra förra årets melodifestival i repris!



Bildnot:
Behöver du fler hjärnceller? Söta hjärnceller som på den mindre bilden köper du dig från http://www.hos.se/
Filmnot:
Pain of Salvations melodifestivallåt Road Salt finns inte att hämta på youtube ännu. Däremot fanns mängder av andra sångprov.
Textnot:
Ja, varför inte köra förra årets melodifestival i repris. Då kan vi sätta en gransknings- och kontrollgrupp på rösträkningen för den kan aldrig i livet ha gått rätt till förra året. Hade den gått rätt till hade såklart Lili & Susie vunnit ;)

Inga kommentarer: