onsdag 3 februari 2010

Digitala tandtrollstankar

Idag är det den 3 februari 2010.

Det är jag glad för.

I tisdags besökte nämligen jag och min onda tand min ordinarie tandläkare. I väntrummet läste jag en liten skrift som heter "Slå hål på myter om tandvård". När jag kom till myt 6 fick jag en plötslig förföljelsemani-känsla. Det kändes som om Myt 6 var skriven och illustrerad bara för mig.

Jag var tvungen att titta mig runt omkring - hade tandläkaren satt upp kameror i taket bara för att se min reaktion...hum...han är ju rätt digital. Och just det var en av anledningarna till att jag valde att gå till honom för 12 år sedan. Han hade då den senaste digitala utrustningen som scannade av hålet och gjorde en perfekt passande porslinsfyllningen att laga tanden med omgående.

Andra tandläkare fyllde tanden med en gegga för att göra en avgjutning. Geggan skickades sedan med snigelpost till en tandtekniker som i sin tur gjorde en porslinsfyllning. Min tandläkares teknikintresse sparade mig obehaget med gegga-avgjutningen och en jädra massa tandläkarbesök - det hela var nämligen klart på mindre än en timme.

Sån utrustning kanske alla har idag.

För teknikutvecklingen går fram med en rasande fart. Och de flesta tandläkare hänger väl med...eller gör de inte det? Om det vet jag inget för jag byter inte ut min tandläkare ens mot allt godis i världen. Han är värd sin femdubbla vikt i Guldnougat. Trygg, lugn, trevlig, teknikutvecklingsintresserad och medicinmisstänksam - helt i min smak alltså.

Att alla inte hänger med i den digitala utvecklingen däremot vet jag helt säkert för det har jag upplevt själv. Jag funderar på det en stund när tandläkaren borrar som bäst i min onda tand. Vi har precis innan det avslutat en liten dialog, på mitt initativ, om hur hemskt det måste ha varit att ha tandvärk förr i tiden - typ på 1900-talet.
Nu lever vi på 2000-talet. Vi har faktiskt levt hela 10 % av första århundrandet på 2000-talet. Vi kommer allt längre från 1900-talet för var dag som går. Det kanske inte låter så mycket med 10 % men jag lovar dig - får du 10 % i löneförhöjning så kommer du förmodligen att svimma av förvåning. Visst är 10 % mycket.

Har den digitala utvecklingen utvecklats 10 % på 10 år? Förmodligen inte - förmodligen mycket mer men hur räknar man ut det? Har människor i allmänhet utvecklat sin digitala förmåga 10 % på 10 år? Har jag? Nä, nu börjar nog bedövningen stiga mig åt huvudet.



Vad vet jag mer än att när jag googlar på bilder med sökordet "1900-talet" ser det ut att ha varit mycket länge sedan.

Textnot:
Myt 6 har rubrik "Tandvård är dyrt". Klart det är dyrt om man ska ha råd med godis också ;)

1 kommentar:

Esset sa...

Ska på ett av mina sällsynta besök till Dr Dentista på måndag...:(