lördag 9 januari 2010

Vatten, vila och vitaminer

Just nu pågår förmodligen en naturlig immuniseringsprocess i min kropp.

Anledningen till att jag så misstänker är att jag den senaste veckan haft mer eller mindre ont i halsen tillsammans med små andra förkylningssymptom.

När jag börjar känna mig sjuk brukar jag tänka:

"Jag har inte tid att vara sjuk just nu".

En annan variant är:

"Om jag bara klarar mig till xxx-dagen".

Den där xxx-dagen skjuts upp och blir en annan dag hela tiden då det lyckas infalla något jag inte vill missa just på xxx-dagarna vart efter xxx-dagarna börjar närma sig.

Det är ganska korkat att hålla på att tänka så här - blir man sjuk så blir man sjuk.

Och - faktiskt - att jag överhuvudtaget har ett immunförsvar som reagerar naturligt ska jag vara glad för. Ett väl fungerande immunförsvar reagerar! Ett som är ur funktion kan antingen överreagera eller inte reagera alls.

Just den här veckan har inte immunseringsprocessen påverkat min tillvaro allt för mycket. Jag har, utan att min arbetskapacitet påverkats, lätt klarat av att jobba. Eftersom jag inte snorar och nyser är jag ingen smittrisk för kompisarna heller.

Många gånger behöver inte immunseringsprocessen vara mer drastisk än så här. Min kropp genomgår oftast naturliga immuniseringsprocesser utan att jag ens märker av det.

Det fina med naturliga immuniseringsprocesser är att de ger immunisering som varar länge - ofta livslänge.

Så istället för att oro mig för immuniseringsprocessen har jag infört en vvv-metod för att stödja den:

Vatten, vila och vitaminer.

Fotnot:
På den första bilden vilas det. Om det är bloggaren eller en nära släkting till bloggaren som vilar kan vara svårt att urskilja.

Den andra bilden föreställer ett glas kranvatten - billigt, gott och välgörande!

Den sista bilden visar en C-vitaminrik blodgrape. Just i dagarna har blodgrape med märkningen Florida börjat dyka upp i fruktdisken. De är underbart goda men farligt beroendeframkallande.

Samtliga bilder är från http://www.fotoakuten.se/

4 kommentarer:

Anonym sa...

Florida blodgrape - en om dagen är vad jag mumsat i mig sen den 10 dec! Min favoritfrukt. Fast arbetskamraterna tycker att det "stänker" trots min specialsked.

Anne-Li

P.S. Du såg väldigt avslappnad ut på bilden....för mycket c-vitamin är inte bra.

Anonym sa...

Hej Anne-Li! Ja, det är faktiskt du som fört över din "Florida-grapefrukt-last" på mig. Jag har också varit utsatt för de här stänken och de i sin tur har resulterat i ett eget beroende.
Hälsar infoufot

Götilda sa...

Immunisering i all ära - hur gör man för att få in två bilder på bloggen??? och ja, vi var lite suddiga av flera goda aleskäl.

Ufot sa...

Götilda - det är lite knöligt att infoga bilder men inte omöjligt :) Infoga helt enkelt ännu en bild - den kommer att hamna högst upp i redigeringsrutan. Sedan får du helt enkelt ta tag i den och lägga den där du vill ha den.