söndag 10 januari 2010

Välgörande vatten från Visby

Vad passar bättre under en vvv-kur än ett välgörande öl från Visby, bryggt på en bas av vatten tillsammans med ett antal naturliga ingredienser såsom malt och humle.

Inte nog med att Wisby klosteröl en är 100 % naturprodukt - det är Sveriges första färsköl också.

Jag tycker att smaken är bekant. Bekant från ett av mina favoritöl - Kwak.

Precis som Kwak:en har Wisby klosteröl en fyllig, honungslen smak och en lätt härlig karamellton. Skillnaden är intensiteten - Wisby klosteröl är något mindre fyllig, något mindre smakintensiv. Det beror sannolikt på alkoholstyrkan. Wisby klosteröl har en alkoholstyrka på 5,0 % mot Kwaken som har hela 8 %.

Betyg: Wisby klosteröl blir lätt en av mina favoriter. Den har två fördelar: en fyllig honungslen god smak helt i min smak och en lagom hög alkoholstyrka. Dricker jag ett par flaskor till av Visbyvattnet blir jag snart frisk :)

3 kommentarer:

Fröken Isakson sa...

Låter mumma! Och dessutom snygg flaska och etikett, Kram Linda

Sigge sa...

Nu måste jag kommentera.
Färsköl är egentligen inte nåt annat än opastöriserad och ofiltrerad, icke lagrad öl.
Tror att Gamla Stans bryggerier var
först att mynta det uttrycket.
Där får du knäppa gotlänningarna på näsan,tror jag.

Anonym sa...

Halvgotlänning som jag är tar det emot men jag tror också att Gamla Stans bryggeri var först ut med färsköl.

Wisby Klosteröl ska drickas en stilla sommarkväll, tilbakalutad mot en rauk, med blicken mot hav o solnedgång. Mmmmmmmm

Anne-Li