söndag 31 januari 2010

Tiden före tandhaveriet

Som tur är hade jag mitt senaste bartenderpass fredagen före tandhaveriet. Trots en välbesökt pub skramlade det inte riktigt loss i dricksglaset, utan jag gick hem med ynka 35 kronor som bevis på min enastående insats bakom baren.

Som vanligt investeras dricksen i vidarutbildning och visst kan man få en riktig god öl för 35 kronor på systembolaget. Denna gång valde jag emellertid att besöka en annan pub i ölvidarutbildningssyfte. Kanske kunde jag här också få lite tips på hur en riktig bartender beter sig...;)

Efter intensiva ölstudier tycker jag nu att jag börjar bli en riktig kännare - framförallt vad gäller öl från Belgien - och till min lycka hittade jag en för mig, nykomling, bakom kylskåpsglaset: en Tripel Karmeliet.

Tripel Karmeliet är en ljus överjäst öl bryggd på malt av havre, vete och korn - därav tripel. Den riktiga bartenderna ville ha hela 78 kronor för detta belgiska underverk. Den har en lätt honungslen fyllig smak med mild beska. Jag tror att Tripel Karmeliet är släkt med både Kwak och Leffe Blonde.

Betyg: 5 belgare av 5 möjliga. Helt klart värd varenda öre!

1 kommentar:

Esset sa...

Jag har studerat belgisk kvalitet på nära håll under lång tid...säg till om du vill ha en personlig guidning på plats ;)