onsdag 6 januari 2010

Nog undrar man

Isar smälter. Isbjörnar drunknar. Översvämningar hotar.

Allt detta ska bero på den globala uppvärmningen, vilken i sin tur är orsakad av oss människor.

Men hur i hela friden kan, mitt i den pågående globala uppvärmingen, min utomhustermometer visa -19 grader. Och det är inte bara någon tillfällig liten minusköldknäpp. Aftonbladet hotar med att snart är "Rysskylan" här - iskalla vindar från Sibirien som kommer att drabba oss under flera dagar.

Det finns de som hävdar att klimathotet är en stor bluff. Det finns de som påstår att temperaturskillnader alltid förekommit och att jorden inte alls är illa ute på grund av mänskliga koldioxidutsläpp.

Varför skulle man göra så? Plantera en sanning som inte är sann, undrar då vän av sanning.

Ja, som vanligt finns massor av pengar investerade i den så kallade sanningen. Pengar, tid och prestige. På sätt och vis kan jag förstå att människor klamrar sig fast vid en sanning trots att den uppenbarligen börjar bli osann.

Tänk dig själv att du investerat studietid, ditt yrkesliv och din identitet på en sanning. Inte sjutton ger du upp den sanningen bara så där.

För inte så länge sedan berättade jag för en nära anhörigs läkare att min anhörig genomgår en alternativ behandling. Jag kände mig tvungen, då min anhörig valt att inte ta de mediciner läkaren skrivit ut vilket läkaren lyckats komma på. Läkaren, som inte har många år kvar till pension och vars hela liv är uppbyggd kring tron på kemiska läkemedel säger då mycket ödmjukt:

- Ja, alternativa metoder är bra när de fungerar.

Jag väljer i det läget att ta fram mitt bättre jag, vilket är att inse att den här människan faktiskt under omständigheterna är otroligt vidsynt, varför jag inte kontrar med faktumet:

- Ja, och det hade varit bra om skolmedicinerna fungerat också, vilken de bevisligen och trots 13-års försök inte gjort. Hade de fungerat hade ju inte alternativa metoder varit aktuellt överhuvudtaget.

Klimathot och kemikalier - stort hinder för utveckling och anledning till inveckling är tveklöst prestige. Jag önskar att debatterna kunde vara öppna och just prestigelösa. Jag vill ha möjlighet att bilda mig en egen realistisk och välgrundad åsikt.

Och under tiden hela den här globala-uppvärmningsgrejen befinner sig någonstans mellan hopp och förtvivlan vägrar i varje fall jag att gå ut då det är alldeles för kallt:


Bild- och filmnot:
Den översta bilden är tagen på min termomenter som visar fel tid men rätt temperatur.
Istapparna har jag hämtat från http://www.freedigitalphotos.net/
Musikvideon har jag hämtat från http://www.youtube.com/

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken tur att Internet finns när det är Sibirien-väder ute, elller hur?

AnnaPanna

Kometen sa...

Är ute och surfar i tjänsten och så hamnar jag här, kul!