lördag 23 januari 2010

Ingen eller någon


Vem är du? Ingen eller någon?

Träffade en bekant som jobbar inom en tjänsteverksamhet som, precis som så många andra, varit tvungen att göra nedskärningar som en följd av finanskrisen.

Min bekant jobbar på en ganska stor arbetsplats - de är runt 150 anställda efter nedskärningen. Han var såklart inte glad - det är inte roligt att bli av med arbetskamrater - det är mycket roligare att få fler.

- Min chef säger att vi inte har några resurser längre, säger min bekant när vi diskuterar läget.

Inga resurser?

Men...han då? Och hans 149 kamrater - är inte de resurser?

Trots att jag är lite halvtrög och dessutom bångstyrig förstår jag såklart vad hans chef menar MEN, och här kommer ett stort MEN, det är otroligt viktigt att inte förminska någon till ingen.

Alltså - tänk dig själv att börja på en arbetsplats där du får höra att det inte finns några resurser trots att du ser 150 livs levande människor i arbete. Om de här 150 människorna är ingen är då jag, som alltid varit övertygad om att jag är någon, något annat än de här 150 som alltså är ingen?

Min slutsats är att får man höra tillräckligt många gånger att man är ingen så tror förmodligen till och med någon på det. Och då blir någon ingen. Och ingen får något gjort. Och då har man ju faktiskt inga resurser till slut. Hua!

Heja Thomas Di Leva som inte bara tycker att alla är någon utan till och med Jesus:




Facebook-blogg-läsare får lov att klicka här för att förstå att även de är Jesus - värt besväret alltså!

1 kommentar:

Esset sa...

Vad klok du är! Tänk vad mycket resurser vi har i skolans värld. Jag tycker det är ett privilegium att få jobba med dessa verksamheter varje dag!