söndag 3 januari 2010

Halvtid

Igår klockan 19.58 var det halvtid för mina studier. Då lämnade jag in den 5:e av de 10 uppgifter som ska göras på kursen kvalitets- och verksamhetsutveckling.

Jag tror på belöning. Därför hade jag bestämt mig för att belöna mig själv med en bok när halva kursen är klar.

Det kan ju låta lite fjuttigt - nog borde jag kunna kosta på mig något vräkigare än en liten bok? Men nu snackar vi inbunden bok, vilket jag i vanliga fall aldrig köper, än mindre sedan jag slängde ut bokhyllan. Vad ska man då med inbundna böcker till om man inte har någonstans att förvara dem?

Boken som jag så gärna vill ha har inte kommit ut som pocket ännu och jag vill verkligen ha den med en gång. I över ett år har jag gått och väntat på att Roslund och Hellström skulle ta min uppmaning på allvar och börja skriva på ännu ett verk. Nu när de äntligen gjort det ska jag då behöva gå och vänta på att verket kommer ut i pocketformat?

Nä, då är det tur att jag har en anledning att belöna mig själv, vilket jag tänker göra imorgon lunchrast genom att köpa deras nya inbundna bok "Tre sekunder".

Frågan är fortfarande vad jag ska göra av boken när jag läst ut den. Kanske kan jag ge bort den i födelsedagspresent till min pappa eller en svärförälder, vilka alla tre snart fyller år.

Det känns lite så där att ge bort något man använt - å andra sidan har jag ju kvalitetsgranskat varenda stavelse i presenten. Faktum är att jag redan gett bort begagnade böcker, så sent som till jul faktiskt.

Barnens 3-årige kusin önskade sig böcker i julklapp. Inget kan vara underbarare än att vara 3 år och ha en hel fantastisk bokvärld framför sig att upptäcka; Mamma Mu, Findus och Pettson, Alfons Åberg, Lindgrenböckerna, Billy, Morfar prosten, Nicke Nyfiken...

När jag kom till bokhandeln ville de ha hela 198 kronor för "Mamma Mu bygger koja". Det är den värd. Varenda öre. Mamma Mu är underbar.

Men...jag har ju hela vinden full med barnböcker, tänkte jag.

Jodå, väl hemma tvingade jag upp dottern på den rangliga vindsstegen, då jag själv lätt får svindel, för att inventera barnböckerna. Hon kom ner med ett helt gäng Mamma Mu-böcker, några Pettson och Findus och ett par Astrid Lindgren-verk. De var som nya, trots att jag och barnen läst dem massor med gånger.
Vi slog in tre stora bokpaket till kusinen, vilka både han och hans föräldrar blev glada över. Föräldrarna tyckte till och med att det var en utmärkt idé att återvinna böckerna på det här sättet.

Till kusinens födelsedag kanske jag kan övertala mig själv att ge bort Alfonsböckerna. Det känns lite sentimentalt - efter alla roliga lässtunder som jag och Alfons haft vet jag inte om jag kan ge bort honom. Frågan är emellertid vilken nytta han gör alldeles ensam på vinden.

Nä, Alfons gör verkligen ingen glad på vinden och dessutom - återvinning vinner alla på!

Bildnot
Alla klockor har jag hämtat från http://www.freedigitalphotos.net/

P.S till pappa: än vet du inte vad du får när du fyller år. Har du en himla tur kanske det slinker med en Alfonsbok i födelsedagspaketet :)

6 kommentarer:

Götilda sa...

Självklart rätt, men har du inte tänkt på barnbarnen?!
Gott Nytt! Ses vi på fredag?

infoufot lost in bookbloggspace sa...

Det löser sig med böcker till barnbarnen den dagen ev. kommer. Kanske har jag någon kompis som vill ge bort sina böcker till dem. Ja, om jag har ork efter en hård arbetsvecka kommer jag förbi puben på fredag. Är du där redan från 4 eller?

Sigge sa...

Idag har vi -20 grader men solsken.
Kan bli en liten promenad idag.
Gå och köpa tidningen, högst.
Annars är det både Tour de ski och
skidskytte att ägna sig åt.
God fortsättning.

Anonym sa...

Inte fel alls att ge bort begagnade böcker......Anne-li

Lotta Larsson sa...

Jag har köpt Roslund & Hellströms pocketbok Edwards Finnigans upprättelse...har du läst den?

infoufot fastfrysen in bloggspace sa...

Sigge: Undrade just vart du tagit vägen då du inte bloggat på flera dagar. Skönt att ordningen är återställd :)
Anne-Li: ...och den är riktigt bra också. Försöker att läsa den sakta så att den inte tar slut så fort. Fast den måste ta slut innan nästa inlämningsuppgift behöver påbörjas. Och innan alla födelsdagar tar vid.
Lotta: Ja, jag har läst Roslund och Hellströms samtliga böcker. Edwards Finnigans upprättelse är en av de bästa. Fast det säger inte så mycket för alla är bäst-bra.