fredag 1 januari 2010

Gott nytt Tellus-decennium

Vid 12-slaget stod jag på Nybron och tittade på ett storslaget fyrverkeri som sköts upp från å-kanten.

Jaha, nu är det inte bara ett nytt år utan också ett nytt decennium, tänkte jag. Spännande, vad kommer att hända må tro. Kanske ska jag påverka min framtid genom att avge några nyårslöften. Det där med nyårslöften verkar både vara vanligt och tämligen modernt.

I en av kvällstidningarna hittade jag förslag på några löften att avge. Nja, alternativen kändes sådär. Och ska jag vara riktigt ärligt har jag faktiskt försökt mig på nyårslöften förut. Det brukar gå åt pepparn. Jag är helt enkelt ingen nyårslöftesmänniska. En nyårsönskan passar mig helt klart bättre.

Plötsligt märkte jag att jag är skotträdd. Det hade jag ingen aning om. Fyrverkeriet var så starkt och intensivt så det kändes som om bron rörde sig. En ny och riktigt läskig känsla, då jag med min kroppshydda vanligen står stadigt med båda fötterna på jorden.

Skotträdd är var och varannan hund. Vänner med hund berättar hur de får åka ut på landet med jycken eller helt enkelt ge hunden lugnande under värsta fyrverkerihysterin.

Visst är fyrverkerier vackra, men behöver de smälla både här och där flera dagar före och efter själva 12-slaget? Behöver de smälla alls? Inte nog med att hundar och människor blir rädda - fyrverkerier är miljövidriga också.

Den i särklass viktigaste decenniumfrågan är såklart miljön. Det var den förra decenniumet också och kommer att vara de nästkommande decenniumarna. Har vi inte en jord att stå stadig på finns inga andra frågor att engagera sig i. Har vi inte en jord att leva på behöver vi inga nyårslöften eller önskemål alls. Då kan vi hälsa till Mars eller kanske Pluto - vilket vet inte jag.

Vad jag vet är att jag kan låta som en negativ festförstörande bakåtsträvare. Men jag är säker på att man kan ha party utan att miljöförstöra för varken hundar eller människor. Med exempelvis en fredlig liten ljusshow istället för fyrverkerier, som på stadens 350-årsdag.

Det är vad jag önskar mig av nästa decennium - att vi är mer rädda om vår jord och vår miljö.

Jordens hälsa är grunden för min hälsa.

Min hälsa är viktig för mig.

Och jag vill kunna fortsätta stå stadigt på jorden. Även nästa decennium!

Bildnot:
Första och största bilden har jag hämtat från http://www.freedigitalphotos.net/
Nyårslöftena hittar man på aftonbladet.se
Fyrverkerier finns att ladda hem från http://www.freefoto.com/

1 kommentar:

Fröken Isakson sa...

Låter som om nyår var finfint trots otäcka fyverkerier. Nu får vi ladda för ett nytt decennium. Har inte heller avlagt nåt löfte. Kram kram och hoppas vi ses snart