tisdag 19 januari 2010

Farliga förändringar

Polarna Bergman och Klefsjö konstaterade redan tidigt i höstas att:


Om man ska bli bättre på något innebär det ju självklart att man måste ändra på något i det man gör.

Om jag ska bli bättre på att laga mat - och här finns förbättringspotential, tro mig - så måste jag göra någon slags förändring. Maten kommer inte att bli godare för att jag göra som jag alltid gjort på ett snabbare sätt eller att jag oftare lagar mat på samma sätt som jag alltid gjort. Det blir bara ännu mer mat som ingen människa vill äta.

Ska jag laga godare mat kan jag till exempel börja läsa recept. Jag skulle också kunna gå en matlagningskurs. Kanske skulle matlagning bli roligare om jag började läsa recept. Förmodligen skulle matlagning bli jätteroligt om jag gick en kurs där jag träffar nya människor och där jag får matlagningsinspiration.

Kanske borde jag jobba lite på min attityd till matlagning - jag tycker det är URTRÅKIGT. Äta går finfint - men jobba för det - tror inte det!

Bergman och Klefsjö menar att många människor är rädda för förnyelse och förändring. Det är tryggt att allt är som det alltid har varit. Här varnar emellertid författarna å det tydligaste: detta är en falsk trygghetskänsla.

"Om vi inte ständigt arbetar med förbättring och utveckling kommer vi så småningom att bli utkonkurrerade och arbetstillfällena kommer att försvinna".


Bergman och Klefsjö vet inte hur rätt de har.

Trots att jag inte lagar någon särskilt god mat hamnar jag i köket av familjelogististiska skäl med oregelbundna tidsintervall. Mina gulliga tonåringar brukar då, när de ser att det är just jag som står vid spisen, med darrande röster och skräckslagna blickar fråga:

- Var är pappa?

Att jag är utkonkurrerad är uppenbart, däremot har jag inte turen att köksarbetstillfällena just för mig kommer att försvinna.

Men den turen är inte mycket att hoppas på för de organisationer som inte ständigt förändras!


Vill man inte bli utkonkurrerad gäller det att inse att det är finfint med förändringar och inte ett dugg farligt!

Bildnot:
Vad är det här för blogginlägg egentligen - mat, papper och datorer i en salig blandning - vad har hänt - har bloggaren helt tappat bloggkonceptet?

Nej, då - bloggaren är vid sina sinnens fulla bruk - om det nu skulle vara en garanti för något vett överhuvudtaget. Bloggaren misstänker att en förändring som fortfarande kan betraktas som farlig, trots att den egentligen är finfin, är just den ursmarta effektiviseringen att gå över från att använda papper och penna till att använda datorer. Bloggaren tror också att om den enkla effektiviseringen fortfarande betraktas som farlig hindras organisationer att använda datorer och teknik till ännu ursmartare saker.

Bilderna är hämtade från http://www.freedigitalphotos.net/

Bergman och Klefsjöcitaten är hämtade ur boken "Kvalitet från behov till användning".

2 kommentarer:

Sigge sa...

Ett tips ang. matlagning.
1 Töm upp en god Ale i ett glas.
2 Ta fram matvarorna för dagen.
3 Dags för ett nytt glas öl.
4 Jag börjar med att hacka lök,
(om det ingår i rätten).
Ögonen rinner. Skölj ner med ...
5 Fram med en ny öl.
6 Nu börjar fantasin att flöda.
7 Sedan går allt som en dans.

Lotta Larsson sa...

"Alla vill ha utveckling
men ingen vill ha förändring."