lördag 30 januari 2010

Det gör ont


- Du har en inflammation i tandroten, säger tandläkaren efter att han röntgat och undersökt det onda området i min mun vilket är orsaken till att jag uppsökt honom.

I måndags började det ila lite i tanden när jag åt lunch. Förbannade tandhalsar tänkte jag och sprang till apoteket för att köpa Sensodym och Flux vilket enligt all konsumentinformation ska lindra.

Dagarna har gått och ilningarna har övergått till ojämna, men dock återkommnade, ihållande tandvärkattacker. Fredagmorgon var det hög tid att ringa tandläkaren som visade sig vara ledig men ha en trevlig kollega som kunde rycka in.

- Tandroten har dött och en inflammation är på gång. Du kommer behöva rotfylla men först ska du äta pencillin för att hejda inflammationen, fortsätter han.

- Du kan vara glad som kom idag. Hade du kommit först på måndag skulle du sett ut som ett marsvin, avslutar han.

- Men, men, men, men:ar jag, hur kan det ha blivit så här?

- Jag som borstar tänderna varje dag, använder tandtråd regelbundet och i princip aldrig äter godis.

Ja, det där sista var ju inte ett dugg sant men ska man ljuga kan man lika bra göra det ordentligt.

- Det beror på att du är en ond människa som försöker tvinga andra oskyldiga harmlösa vänliga människor att använda djävulsmaskinen datorn, säger tandläkaren.

Nej, det sa han förstås inte, men jag tänkte att det kan kanske vara så. Att naturen självreglerar.

Ont ska med ont förgås, typ!

- Det vet jag lika lite som du, på-riktigt-svarar tandläkaren som skickar hem mig med medicin och en tid för BORRNING.

Och tack snälla tandläkaren för det.

Imorse när jag vaknade gjorde det nämligen ÄNNU ondare. Jag fick micra vatten för att överhuvudtaget få i mig pencillin och värktabletter. Kaffet intog jag á là sondpricipen - med sugrör. Vad jag ska kunna äta är oklart men mannen föreslog:

- Ta en knäckemacka!

Varpå han skrattade så att han höll på att ramla av stolen.

Nog är det så - något ont har jag gjort:




Filmnot:
Lena har ont och det har jag också, nej förresten - jag har det värre!

5 kommentarer:

Sigge sa...

Lider VERKLIGEN med dig.

Anonym sa...

Stackars dig! Jag tor att näst efter njursten o tarmvred är nog tandvärk något av det mest plågsamma som finns. Själv sitter jag o dricker kaffe och knaprar i mig en stor nybakt havrekaka (med råsocker,olika nötter o riktigt smör)....nyttiga enligt receptet.

Kram Anne-Li

Anonym sa...

På tal om marsvin, jag är kaninvakt så jag har kaninfoder....
Stackars dig, jag lider med dig!

Kram Chickenbabe

infoufot sa...

Tack Sigge, Anne-Li och Chickenbabe. Värsta ihållnade tandvärken har reducerats till lätt molande. Och på tisdag ska fanskapet borras bort. Aldrig har jag längtat så efter ett tandläkarbesök. Fast det är lite synd - jag har alltid tyckt att tanden som ska bort varit liten och söt. Den brevid är bucklig och ful, den borde det ha varit istället.

Fröken Isakson sa...

Din stackare, hoppas du piggar på dig snabbt. kramar