måndag 21 december 2009

Nolltolerans och vilket statsskick vill du ha?

Minderåriga ska inte dricka alkohol av flera anledningar.

Ändå gör minderåriga det.

Ibland på grund av att deras föräldrar efter begäran köpt ut. Jag har också förstått att det till och med finns föräldrar som erbjuder sig att köpa ut.

Jag fattar ingenting! Vad är det dessa föräldrar missat? Svensk lagstiftning, eller? Det är ett brott att sälja, köpa ut, låna ut eller ge bort starköl, vin eller sprit till ungdomar under 20 år. Brottet kallas langning. Straffet för langning är böter eller fängelse i upp till två år, vid grova brott upp till fyra år.

Kanske tycker inte dessa föräldrar att svensk lagstiftning är så viktig att följa. Kanske tycker dessa föräldrar att de kan strunta i demokratiskt stiftade lagar. Kanske önskar man sig ett annat statsskick. Som jag ser det, med mina 7,5-poängs studier i statsvetenskap, är alternativen två; anarki eller diktatur. Efter att Saddam gett diktaturen ett ansikte tror jag ingen förälder ser det som ett alternativ, men jag kan ha fel.

Kanske är det anarki de här föräldrarna vill ha. Att alla får göra som de vill. Till exempel att ostraffat slå någon på käften bara för att man tycker att vederbörande säger dumma saker. En 70-årig man i Småland gav en 13-årig pojke en örfil då pojken kallat honom gubbjävel. Den 70-årige mannen påstod i en tv-intervju att det var pojkens fel att mannen handlat som han gjorde - att det var som om en slå-på-käften-reflex utlösts hos mannen med anledning av pojkens ordval. Med anledning av den förklaringen kan måhända en liten misstanke om att mannen verkligen är en gubbjävel uppstå och i sådana fall har ju pojken rätt. Vem som har rätt avgör varken jag, den 70-årige mannen eller den 13-årige pojken utan Jönköpings tingsrätt i sann demokratisk anda.

Ännu en anledning till att tonåringar inte ska dricka alkohol är att deras hjärnor inte utvecklats färdigt, vilket säkert många tonårsföräldrar fått erfara i form av tvära humörsvägningar. Många tonåringar är inte heller fysiskt färdigutvecklade - ju mindre kroppsstorlek, desto mindre kroppsvätska, vilket gör att man tål alkohol sämre.

Slutligen visar forskningen att den som börjar dricka tidigt i livet lättare fastnar i alkoholberoende. Det kan inte finnas en förälder i hela världen som önskar sitt barn det.

Det finns en anledning till att svensk lagstiftning kring alkohol och tonåringar ser ut som den gör.

Följ den!

Tillämpa nolltolerans!


Blogg-Olsson

Bildnot
Bild 1 = googles bildsök har utrustats med ett filter för fria bilder. Genom den funktionen hittade jag lätt den här bilden på Justitia i Frankfurt som finns i ett Flickr-album.
Bild 2 = Bilden på vinflaskan har jag lånat från http://www.freefoto.com/
Filmnot
Filmen kommer från systembolaget.se

2 kommentarer:

Esset sa...

Jag har liksom dig nolltollerans. Något alternativ finns inte. Jag undrar om mina barns kompisar, som passerat 20, faktiskt inser att de langar när de bjuder min 17-åring på sprit? ÖPP är en metod som utvecklats av forskare vis Örebro Universitet, som vänder sig till föräldrar i grundskolans senare år. Metoden handlar om att påverka föräldrars förhållningssätt till ungdomars drickande och sprida information om hur man som förälder kan agera för att hindra tidig alkoholdebut och berusningsdrickande hos ungdomar. Deras forskning visar att ungdomar vars föräldrar har nolltolerans, dricker mindre än ungdomar vars föräldrar har en mer liberal syn....Stå på dig! Vi är fler än två!!!

Götilda sa...

Bra talat!