söndag 20 december 2009

Mysig Winter Ale

Gjorde mitt sista pubpass i år som bartendertomte i fredags.

Många bargäster ägnade förmodligen fredagenskvällen åt julstök. För det kom inte många bargäster till puben i vilket fall. De som kom var som vanligt urtrevliga och i bästa öljulstämning. Trots det skramlade jag ihop ynka 40 drickskronor.

Min vana trogen handlade jag öl för pengarna i syfte att ölutbilda mig mera.

Det blev självklart julöl med tanke på årstiden:


Räknar man ihop de två ölsummorna blir det inte ynka 40 kronor - det blir mer. Jag tyckte att jag kunde kosta på mig några egna ölspänn så här till jul. Snäll som jag varit i år...kanske någon dag i vilket fall...eller kanske någon liten stund någon dag...tja...kanske blir jag snäll när jag druckit god julöl åtminstone.

Snäll vet jag inte om jag blir när jag nu smakat på Oppigårds Winter Ale. Jag vill minnas att jag smakade den på Söderbärkes ölfestival och tyckte att den var riktigt god. Efterforskningar på nätet visar att den mycket riktigt fanns att avsmaka på festivalen och att det var en Oppigårds Ale kompis som vann Guldskumstävlingen. Winter Alen däremot har kammat hem årets julölspris på Örebro öl- och whiskyfestival.

Betyg: helt ok julöl - säkert jättebra för alla som inte druckit Vinter i Brunnsbacken. Problemet när man druckit Eskilstuna Ölkulturs egna julöl är att inget annat julöl riktigt göre sig besvär - de kan liksom inte mäta sig med Brunnsbackens vinteröl - de är bara sämre småkopior. Men även en sämre småkopia kan vara helt ok. Så på en julölskala där Vinter i Brunnsbacken placerar sig alldeles ensam och överlägsen på en 5:e plats lägger sig Oppigårds Winter Ale på en stark 3:a.
Blogg-Olsson

3 kommentarer:

Götilda sa...

Jag skulle bjuda på en Vinter nästa gång för den fina recensionen, men så kom jag på att då är den nog slut. Du får nåt annat-påminn mig!

infoufot lost in bloggspace sa...

Det är det enda dåliga med Brunnsbackens Vinteröl - att den tar slut :(

Lotta Larsson sa...

Väldigt vacker och julig bild du fått till...avis.