lördag 12 december 2009

Godtrogen läsare eller välbehandlad patient

För inte så länge sedan skrev jag en recension på boken "Medicinsk motbok för myndiga medborgare".

Häromdagen hittade jag ett inlägg på ett diskussionsforum där jag och min recension kommenterades med orden "godtrogen läsare". Det första jag tänkte då var hur fantastiskt internet är - tänk hur snabbt och brett information sprids. Sedan började jag läsa på sighten och då tänkte jag lite andra saker.

Vad är det som gynnar utveckling? Är det pajkastning, förminskning och ironiserade över saker man inte förstår - eller är det en öppen dialog där man lyssnar in varandra för att verkligen försöka förstå i syfte att uppnå ny kunskap. Är det att tro att jag vet allt - eller är det att tro att någon annan vet något som jag också kan ha nytta av att känna till?

Utveckling uppstår i mötet mellan olika tankar.


Vill vi inte ha någon utveckling då ska vi skämta och ironisera över sådant vi vet ganska lite om - men som vi kanske ändå anar är ganska viktigt. Vi kan göra det enkelt för oss genom att förminska betydelsen av ny kunskap - då slipper vi ju ta det till oss. Klassisk härskarteknik helt enkelt.

Nåväl, tillbaka till den godtrogna läsaren tillika mig själv. Jag är nämligen inte bara en godtrogen läsare jag är också en välbehandlad patient. För ungefär 12 år sedan uppsökte jag mannen som skrivit boken jag godtroget recencerat.

Anledningen var att jag mådde dåligt - jag kände mig så konstig - jag hade mysko symptom. Mina vänner och bekanta försökte lugna mig genom att försäkra mig om att jag ALLTID varit konstig - men det här var på ett annat sätt. Jag var ofta yr i huvudet. Jag kunde sitta helt still på en stol när det plötsligt kändes som jag skulle svimma och ramla av den. Jag hade problem med halsen - den kändes svullen och ibland hade jag svårt att svälja. Jag var helt enkelt i usel form!

På vårdcentralen sa läkaren att det inte var något fel på mig. Men hallå - att det var något fel på mig - den diagnosen kunde jag åtminstone ställa själv. Det var vad som var fel på mig som jag ville ha hjälp med att förstå och gärna bota.

Efter något meningslöst vårdcentralbesökningsår rekommenderade min bror mig att uppsöka en alternativ behandlare. Det var densamme som skrivit den godtroget recenserade boken. Under två års tid konsulterade jag honom för stöd att rensa och stärka kroppen så att den skulle klara av att sanera tänderna från amalgam, vilket den alternative behandlaren konstaterade var roten till det onda.

Jag hade 9 gigantiska amalgamfyllning i min mun, vilka funnits där i ungefär 20 år. Jag såg ut som typ han Jaws i Bondfilmerna. Hemskt! Mina amalgamkratrar var som läckande kvicksilversåll och dessutom, visade det sig när tandläkaren började borra bort dem, låg det kariesbakteriehärdar under flera av dem, vilka gottade till sig och förstörde för mig. Kariesangrepp som inte hade synts på röntgenplåtarna.

Det var två ganska jobbiga år då jag helt ställde om kosten, sprang hos tandläkaren konstant och mådde, i vissa perioder, om än sämre än innan hela den här amalgamjakten startade. Eftersom jag sökt upp en tandläkare rekommenderad av Tandvårdsskadeförbundet och som använde/använder sig av så naturnära material som möjligt ersattes amalgamhelvetet av porslinsfyllningar.

Det blev ett dyrt saneringskalas! Jag slutade räkna på behandlingsnotan ganska snart av två skäl; jag kan inte räkna så värst långt samt att det var värt varenda öre - så varför räkna? Så här 12 år senare kan jag säga att det här var det bästa jag gjort! Med tanke på resultatet skulle jag lungt kunnat betala det dubbla - eller tredubbla.

Inte nog med det - jag har nu ett leende fritt från gråa kratrar. Jag ser inte ut som Jaws längre! Men det är alltså inte det bästa - det bästa är återigen att jag mår bra. Och den enda gången jag håller på att ramla av stolen är när jag är på väg att somna av tröttsam pajkastning mot alternativa behandlingsmetoder.

Textnot
Från 1 juli 2009 är det förbjudet att använda kvicksilver i Sverige. Följande är ett utdrag från regeringens webbplats:
"Det generella kvicksilverförbudet innebär att kvicksilver och varor som innehåller kvicksilver inte får släppas ut på den svenska marknaden. Det blir också förbjudet att använda kvicksilver. Förbudet innebär också att det inte går att införa nya användningsområden för kvicksilver."

Varför vaccinet mot den nya influensan helt plötsligt får innehålla kvicksilver vet jag inte. Den officiella förklaringen är att "vaccinet innehåller så himla små mängder kvicksilver". Jag ser det mer som en bortförklaring eller möjligen en traditonell efterkonstruktion.

Blogg-Olsson


Filmnot
Fredrik Härén menar att det krävs ständig utveckling för att fortsatta vara bra. Han menar också att nyskapandet i Sverige är för lågt. Vi behöver tänka mera nytt - vara öppna för nya idéer. Det krävs utveckling för fortsatt välstånd.

P.S till facebookbloggläsare: Av någon anledning hänger inte filmklippen med till min facebooksida - så gå till http://www.stadshus.blogspot.com/ för att se en urbra filmsnutt om utveckling.

2 kommentarer:

Lars Hultqvist sa...

Jag tycker inte du är godtrogen. Tvärtom så är jag övertygad att vi inte alltid får den bästa behandlingen inom den traditionella sjukvården och att mycket informell kunskap om läkande har gått förlorad i tiden genom att det klassats som ovetenskapligt och hokus pokus.

Jag har ganska många amalgamfyllningar också men hittills (peppar, peppar...) så har de inte besvärat mig. I efterhand kan man ju dock bara konstatera att den tidens 'vetenskapliga' (tand-)vård var helt fel ute när de lagade våra tänder med kvicksilver.

Den 'fina' vetenskapen är ju bara klassad som 'vetenskap' ända tills tiden hinner ikapp och något bevisar att detta var fel eller t.o.m skadligt.

Människor i allmänhet är alldeles för trångsynta.

Lars

Esset sa...

För attdu oftast är lite knasig och har en mängd åsikter så gillar jag dig och ditt kvicksilverfria leende ;)