söndag 6 december 2009

Att blogga eller inte blogga - det är bloggfrågan

Snart är det ett år sedan jag kapade den här bloggen och gjorde den till bara min. Dessförinnan tjänstgjorde den som bokcirkelblogg åt Malva i ungefär två år.

Sista tiden har jag haft låg bloggaktivitet - vet faktiskt inte riktigt varför - känns som jag börjat tröttna...

Om man vill förbättra sin blogg - eller kanske bara sin verksamhet :) - kan man välja att använda sig av ett antal förbättringsverktyg. Ett förbättringsverktyg är ett sätt, en metod eller modell som underlättar förbättringsarbetet. Kompisarna Bergman och Klefsjö talar om "de sju förbättringsverktygen", vilka alla har olika funktioner och som passar i olika sammanhang. Ett offensivt kvalitetsarbete går ut på att ständigt förbättra - det går alltid att bli bättre, snabbare, billigare!

Det kanske kan vara något för min blogg - att analysera den och försöka hitta vad som behöver förbättras. För att komma igång väljer jag att göra en SWOT-analys vilket är ett sätt att få fram en nulägesanalys.

Klart jag behöver en nulägesanalys för att få koll på just nuläget - som det känns nu har jag ju inget koll på något läge alls. En SWOT-analys går ut på att hitta styrkor, svagheter, möjligheter och hot och att sedan ställa dessa faktorer mot varandra.

En SWOT-analys av stadshusbloggen
- ska bloggen finnas kvar?

Styrkor
  • Bloggaren har (haft åtminstone) massor av tankar som far runt i skallen och som behöver komma ut någonstans
  • Bloggaren tycker att det är kul att skriva samtidigt som bloggaren får träna upp sin skrivförmåga genom bloggandet
  • Bloggen har inte bara ett enda budskap utan här bloggas det högt och lågt
  • Bloggen är ett bra sätt för bloggaren att hålla kontakt med vänner och att få nya vänner
  • Alltid roar bloggen någon
Svagheter
  • När/om bloggaren inte bloggar regelbundet tappar bloggen besökare och det är då inte heller lika kul för bloggaren att blogga
  • Bloggen har inte ett tydligt budskap utan här bloggas det högt och lågt
Möjligheter
  • Bloggaren tar in gästbloggare vilket gör bloggen ännu mer ämnesbred och framförallt spännande
  • Bloggaren får inspirationen tillbaka och börjar blogga mer regelbundet igen
  • Bloggaren skriver om aktuella intressanta och spännande händelser gärna med personliga exempel
Hot
  • Bloggaren tacklar av ännu mer och bloggen bara försvinner ut i ett svart cyberspace hål
  • Bloggaren skriver långa tråkiga bildlösa inlägg om kvalitets- och verksamhetsutveckling dagarna i ända
Sådärja, det var inte så svårt. Nu ska det analyseras.

Hur kan styrkor bevaras, svagheter minimeras, möjligheter tillvaratas och hoten neutraliseras?
Det är uppenbart att bloggaren behöver få tillbaka inspirationen, då bloggande bygger på regelbundenhet. Det är en god idé att ta in gästbloggare, varesig den ordinarie bloggaren är lågbloggande eller ej. Det blir ett spännade och oväntat inslag som överraskande dyker upp både för bloggläsarna och den ordinarie bloggaren.

Om bloggen ska ha ett tydligare ämnesområde eller inte är oklart. Bloggen är främst till för bloggaren själv och vanligen snurrar ju alla ämnen runt i en stor röra i bloggarens huvud och det är ju denna röra som behöver komma ut någonstans. Det är emellertid fullständigt klart att om bloggen ska överleva kan den inte bara innehålla långa tråkiga bildlösa inlägg om kvalitets- och verksamhetsutveckling. Då kommer nog till och med bloggaren själv att tappa bloggsugen.

Sammanfattningvis ser det trots allt ganska ljust ut för stadshusbloggen som väntar på första gästinlägget med spänning. Julvila, massor av mat och oändliga mängder julgodis kan vara just den mentala bloggmedicin som den ordinarie bloggaren behöver för att komma tillbaka på bloggbanan.

Bildnötter
Översta bilden kommer http://www.freefoto.com/
De två andra bilderna kommer från http://www.freedigitalphotos.net/

2 kommentarer:

Fröken Isakson sa...

Det är bra om Olsson ser möjligheterna tycker jag :). Kram

Lars Hultqvist sa...

Kul att göra en SWOT-analys på ett liknande problem som jag har. Du skriver roligt och underhållande tycker jag så det är synd om du slutar blogga.

Jag brottas med liknande problem. Jag går långa perioder när jag inte skriver alls. Jag skyller det på att nästan ingen kommenterar trots att jag vet att jag har läsare. Men det är nog inte hela anledningen till att det blir uppehåll i mitt bloggandet.

Ibland så känns det dock som att jag skriver för mig själv (vilket kanske inte är så dåligt) och jag tappar inspirationen till att blogga.