söndag 15 november 2009

Veckans dricksöl

Efter en trevlig kväll som bartender på ölföreningen räknade jag till 81,50 i dricks.

Som vanligt väljer jag att investera mina extraknäckspengar i ölutveckling och inhandlade därför:

1 flaska 1698 Strong Ale á 15,40
1 flaska Fuller's Vintage Ale 2009 á 59,00

Den sistnämnda levererades i kartong och är ännu inte öppnad och heller inte avsmakad.

1698 Strong Ale är just en 6,5 % stark ale från Storbritannien. Vad är då en ale? Systembolaget.se beskriver aleöl så här:

"Ale tillverkas genom så kallad överjäsning. Processen har fått sitt namn av att jästen flyter upp till ytan vid jäsningen. Överjäsning sker vid relativt varm temperatur (15-25°C). Den tar förhållandevis kort tid, oftast mindre än en vecka, och ger jämfört med underjäsning mer fruktiga aromer från jäsningsprocessen än från själva råvaran som vid underjäsning."

Jag tror inte att jag gillar öl som smakar frukt men jag gillar i varje fall den här alen. Rätt mycket till och med. Den har en fyllig smak, lagom besk, lite kryddig och med en liten lätt frisk sötma.

1698 får betyget fyra av fem möjliga på en ölskala.

3 kommentarer:

Sigge sa...

Håller med att 1698 är bra.
Fullers VA har jag inte smakat.
Kul och höra vad du tycker.

Götilda sa...

Det var ett bra betyg på en billlig öl!
Kul att ses i fredags!

Anonym sa...

Håller med! Provsmakade igår kväll. Anne-Li