söndag 1 november 2009

Övning ger färdighet

Polarna Bergman och Klefsjö hävdar att den enskilt viktigaste komponenten i en process är medarbetarna och deras kompetens - de är helt enkelt den kritiska resursen i organisationen. Avgörande för hur väl en process och organisation fungerar är alltså vilken kompetens medarbetarna har - har de det som behövs för att det ska funka?

Bergman och Klefsjö säger också att det är viktigt att tänka på att kundernas behov och förväntningar ändras hela tiden. Och att syftet med varje process är att tillfredsställa sina kunder med så liten resursåtgång som möjligt. Medarbetarnas kompetens måste alltså förändras för att möta kundernas nya behov och förväntningar.

Författarna jämför med idrottsvärlden, där det är en självklarhet att träna. Författarna menar att det borde det vara i en organisation också, vilket de inte tror att det är. Det krävs övning för utveckling.
Några som tränat en hel del och åstadkommit en rejäl processförbättring är SE-banken. De halverade lånehanteringsprocessen från 40 dagar till 20 dagar. Innan processförbättringen sköttes hanteringen av sex avdelningar och efter av en enda.

Så för organisationer som vill ligga på topp är det bara på med dojorna och börja processträna!

Bildnot
Bild 1: Dojorna har jag lånat på Flickr.com http://www.flickr.com/photos/gloverbryantcommunications/ / CC BY 2.0
På webbplatsen finns massor av bilder att låna under rubriken "Creative Commons" som utlånas fritt mot att upphovsmannen får en länk tillbaka till sin Flickrsida.
Bild 2: Är från Bergman och Klefsjös bok "Kvalitet från behov till användning".

2 kommentarer:

Götilda sa...

Vad har hänt? Du har inte skrivit på två dagar! Är det studierna som tar all kraft?

ufoinfot sa...

Nej då, är snart på gång igen :) Syns vi på puben imorgon?