torsdag 12 november 2009

Att ha skylten

En god vän till mig brukar säga att en gemensam bekant "har skylten".

Jag förstår precis vad hon menar. När man diskuterar med vår gemensamma bekant så diskuterar man inte utan han har alltid sanningen. Det är aldrig fråga om att vi byter bilder med varandra för att uppnå ny kunskap - utan det är fråga om att vinna diskussionen - att ha rätt.

Idag var jag på en föreläsning där en man pratade på temat dialog. Han snackade också om att ha skylten och vilket hinder det är att ta fram den där skylten om man vill ha utveckling och förändring. Han menade att en riktig dialog innebär att vi lyssnar till varandra och ställer följdfrågor istället för att leverera svar.

För att uppnå förändring krävs ny kunskap. För att få ny kunskap krävs nytt tänkande. För att tänka nya tankar krävs relationerna med andra. Kvalitén i relationer påverkar kvalitén på tänkandet vilket påverkar kvalitén på handlandet som i sin tur skapar kvalitén på resultatet.

Jag funderar på hur ofta och när jag själv har skylten. För ska jag vara helt ärlig så inser jag att även jag ibland tar upp skylten. Hur många nya tankar missar jag när jag sitter där med min skylt? Hur mycket kunskap har gått mig förlorad på grund av mitt skyltande?

Min slutsats är att det gäller att passa sig.

För det är lätt att snöa in om man väljer att ta fram skylten.

2 kommentarer:

Lotta Larsson sa...

Uttrycket "att ha skylten" har jag aldrig hört däremot att man "har tagit ner skylten" men det gör man väl bara en gång...

Anonym sa...

Samma här...."att ha skylten"....har aldrig hört det.
Däremot är det verkligen skillnad på dialog och diskussion. Det sistnämndaa betyder "skära isäsr2 dvs vinna med sina argument.

Anne-Li

P.S. Snygg skylt förresten.