torsdag 8 oktober 2009

Våld, blod och elände

"Flickan som lekte med elden" är en berättelse om trafficking, övergrepp, våldtäkter och som dessutom innehåller blodiga slagsmål.

Jag är överkänslig mot allt detta.

Filmen är 2 timmar och 5 minuter lång - jag hinner må fysiskt illa flera gånger. Ska sanningen fram, och det ska den väl, så drömde jag faktiskt en mardröm natten efter att jag sett filmen.

Ja, jag är känslig - jag vet. Det tycker jag är sunt - trafficking, övergrepp, våldtäkter och blodiga slagsmål ska bara inte gå människor obemärkt förbi - då är det något rejält fel.

Trots detta tycker jag att filmen är bra - riktigt bra till och med. Tiden blixtrar förbi. 2 timmar och 5 minuter är kort tid när jag har Blomkvist & Salander på storbild.



Betyg: fem biostjärnor av fem möjliga.

Inga kommentarer: