måndag 19 oktober 2009

Vad och var är kunskap?

Högskolan i Borås har fått kritik. De ger kursen "Bloggens teori och praktik" à 7,5 högskolepoäng.

De är med i samtiden.


Hon tycker inte att man kan ge en högskolekurs i något som "hundratusentals svenskar redan lärt sig på egen hand".

Jag fattar ingenting.

För det första - vad är kunskap? Är kunskap det man behöver i samtiden? Eller är kunskap det det alltid har varit? Utvecklas inte kunskap som allting annat? Jag menar: en gång i tiden var kunskap att jorden var platt. Den kunskapen har man rätt lite nytta av idag.

För det andra - och detta är roligt - finns bara kunskap att hämta i skolan? Hur många av oss har lärt sig någonting UTANFÖR skolan? Hur många av oss 45-åringar har lärt oss det mesta vi kan UTANFÖR skolan?

Förmodligen de allra flesta av oss fast uppenbarligen inte DN:s ledarskribent.

Fast Malin Siwes har en poäng - klart vi ska ha höga krav på högskolans kurser - nya som gamla.

Bildnot:
Bilden kommer från DIK:s medlemstidning som idag kom i min brevlåda. Jag vet faktiskt inte om DIK är en bra fackförening - men jag vet att deras medlemstidning är bra.

8 kommentarer:

Fröken Isakson sa...

Va, har du lärt dig saker utanför skolan. Trodde man kunde köra teorierna man lärde sig rätt upp och ner ;)

Fröken Isakson sa...

Hur går det med mobilbloggandet förresten. Har du hunnit testa? Kram

Fröken Isakson sa...

Och fortfarande ingen soffa eller gardiner på bloggen. Eller inbjudan om vin.... ;)

infoufot sa...

OJojojojojojojoj så mycket tid Fröken Isakson har för kommentarer på bloggar nuförtiden då då

Fröken Isakson sa...

haha ja jag har ju inget ufo som terrar mig när jag jobbar ;). Inget ufo som hör av sig över huvudet taget :(, inget ufo, inget ufo, inget ufo :(

Anonym sa...

Jag hittade flera läsvärda artiklar i det här numret av DIK-tidningen som för övrigt ofta funnkar som inspriration till jobbet. T ex artikeln "Så ska hon få chefer att kommunicera bättre" och "Vinn på att blanda kompetenser".

Visionären

Sigge sa...

I morgon blir det test av
amerikanska öl.
Har t.o.m. en Ruination IPA.
Mumma.

Anonym sa...

Kollade in kursinnehållet och ja, vad ska man säga. Min åsikt är att nu för tiden kan man hitta på snutifierade kurser om i princip allt. Högskolekompetens har blivit ett väldigt tänjbart begrepp......

Själv lyssande jag för en stund sedan på "På minuten" på radions P1. Gammal programidé som överlevt det mesta. Och det enda sättet att få mig vaken en kulen söndagsmorgon.

DIK:s tidning ska jag i alla fall spana in -som den tidningsnörd jag är.

//Anne-Liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii