torsdag 29 oktober 2009

Rolighetisera mera

Alla människor drabbas till och från av existentiella tankar. Typ: har jag levt tidigare liv? Vad händer efter döden? Och var i hela världen tar universum slut?

Att fundera på var universum tar slut kan göra en galen...om man inte redan var det innan man började fundera vill säga.

Någon större framgång i mitt funderande kring dessa existensiella klurigheterna har jag inte haft - det spelar ingen roll hur mycket jag funderar - jag kommer ändå inte på svaren.

Så varför lägga ner tid? Varför inte bara fokusera på här och nu! Vad är meningen med det här livet? Och då blir ju svaret så mycket enklare = att ha så roligt som möjligt så ofta som möjligt!

När jag säger det högt brukar det dyka upp människor i min omgivning som definitivt är släkt med Alfons Åbergs farmor. Alfons Åbergs farmor säger, förvisso mycket klokt, till Alfons och Alfons pappa när de har som tråkigast att "det är bra att ha tråkigt så att man vet när man har roligt. För har man roligt jämt då blir det ingen skillnad och då vet man ju inte att man har roligt".

Så är det såklart.

Men varför i hela friden bekymra sig över att man inte har tillräckligt tråkigt tillräckligt ofta - tråk drabbar en varesig man vill eller inte.

Den som däremot fokuserar på att ha så roligt som möjligt så ofta som möjligt får ett enklare liv.

Det blir enklare att lära nytt. För visst är det enklare att lära sig något när det är roligt!

- Ja, men att lära sig är ju inte alltid kul - det är ofta hårt arbete, säger den där polaren till Alfons Åbergs farmor.

Vem har sagt att hårt arbete är tråkigt? Stefan Holm berättar på UR:s webbplats hur man kan använda sig av idrott för att lära sig matte. Att just lära sig matte kan man säkert göra på miljoner olika sätt. Bara med hjälp av IT ökar variationen avsevärt, då den lilla burken erbjuder matematiska spel, filmer och enastående möjligheter för egna kreativa redovisningspåhitt som stöds av program som exempelvis PhotoShop och Movie Maker. Det är fortfarande hårt arbete att lära sig matte trots att man tar hjälp av datorn - men så himla mycket roligare än att sitta och räkna sida upp och sida ner i "Hej matematik", vilket jag ägnade mig åt under stora delar av 70-talet.

Volkswagen provar teorin om att glädje är det enklaste sättet att ändra folks beteende. Att det inte behöver vara svårare än att göra saker och ting lite roligare för att få till förändringar till det bättre:




Mesta möjliga roligt är således min existensiella filosofiska övertygelse.

Bildnot

Bild 1: DIK:s medlemstidning skriver om att de flesta vill ha kul på jobbet. Det vet managementbolaget Preera då de frågat 1 000 personer om vad det tycker kännetecknar en bra arbetsplats.

Bild 2: Oklart om det är Alfons farmor eller Alfons faster Fiffi. Att bilden föreställer en kvinnlig släkting till Alfons på pappans sida är däremot helt säkert.

2 kommentarer:

Sigge sa...

Själv har jag kul på jobbet varje
dag. Försöker att berättar lite historier och sjunga nån truddelutt ibland.
Kul att vakna på morgonen och längta att få höra en ny historia
kanske. Lite skvaller brukar det bli på eftermiddagen. På elva-kaffet brukar det komma nån rolig grej. Enda kruxet är att jag är ensam på jobbet så lite tråkigt kan det bli ibland.

M. Olsson sa...

Ha ha - ja, jag brukar också snacka en del med mig själv på jobbet...eller med datorn som jag brukar säga när någon frågar: vem pratar du med? På mitt f.d jobb var jag till och med känd för det och vad jag förstå saknar jobbarkompisarna mitt "mumlande och småskrattande". För det är klart att man garvar när man berättar skämt för sig själv - de är ju helt säkert roliga :)