lördag 3 oktober 2009

Redo för webb 3.0!

En av mina facebookkompisar la ut en youtube-film om webb 3.0 i veckan.

Jag tittade och lyssnade uppmärksamt:


Filmrösten säger:

- "...most people have become familiar with webb 2.0 ... "

Jaså, tänker jag skeptiskt. Är det verkligen så att de flesta hänger med på webb 2.0?

På torsdaglunch håller min dotter föredrag för snälla Rotary som skickade iväg henne på sommarläger i Tyskland.

Sekreteraren i klubben, som helt säkert varit ålderpensionär i flera decennier, kommer fram före föredragshållningen och undrar om dottern har ett manus med sig som han kan få ta del av. Det har inte dottern men lovar att hon kan skicka sin reseberättelse bara hon får hans adress.

Som om det vore det mest självklara i hela världen skriver han ner sin e-postadress.

E-postadress! Inte bostadsadress - utan e-postadress!

Dottern berättar på föredraget om alla de vänner hon fått världen över under sommarlägret. En av Rotarymedlemmarna frågar nyfiket om hennes e-postlåda numera är full. Dottern svarar, om än osäker på huruvida vederbörande förstår vad hon talar om, att: jodå, hon har kontakt med samtliga deltagare genom facebook.

- Ja just det, säger den nyfikne frågaren, det är förstås facebook som gäller.

Ja, digital kommunikation verkar faktiskt vara självklar i alla åldrar och sammanhang. Sociala medier verkar också vara kända i alla möjliga åldrar och sammanhang.

Hur kunde jag ens tvivla?

Såklart vi är redo för webb 3.0!

Inga kommentarer: