söndag 25 oktober 2009

En heldag i kulturens tecken

När Malte - Söderbärkes Ölvänner - bjuder in till Ölfestival samlar sig genast Eskilstunas Ölkulturvänner för att delta.

En hel busslast med glada Ölkulturare invaderade festivalen under lördagen. Ölprovning, föreläsningar och utdelning av årets Guldskum stod på programmet. Ett besök på byggdens pizzeria hann några av oss också med.

Trots att provsmaksskvättarna inte var stora och att undertecknads mage ser ut att rymma oändliga mängder orkade jag bara prova mig igenom sådär 7-8 sorter av totalt 125. Man blir urmätt av öl!

Två riktiga hittar var Qvänums Havre Ale och Winter Ale från Oppigårds Bryggeri. Hann också få en skvätt Orange Ale - en favorit från Monks Café innan den tog slut.

5 kommentarer:

Sigge sa...

Hallå där.Hur smakade ölen???

infoufot sa...

Alla sorter jag provade var bra! En riktig höjdare var oväntat nog Havre Ale - alltså jag tror det kan vara min favvo nu...nä förresten Orange Ale från Monks är nog favvon fortfarande. Till julbordet kommer definitivt Oppigårds Winter Ale att ta plats URGOD. Mer specifikt än så kan det inte bli när man skvättar i sig öl en hel dag, sorry Sigge.

Anonym sa...

Oppigårds är oftast bra men just nu är Nynäshamns bryggeri min favorit. Beda Bitter är en höjdare.
Anne-Li

Sigge sa...

Analysen av ölen påminner om
Gert Fylking när han testar öl.
Alla var förb-nnat goda.
Tror det klippet finns på Youtube.

Esset sa...

Nu förstår jag varför du varit osynlig på sistone...