torsdag 15 oktober 2009

En digital härmapa

Polarna Bergman & Klefsjö menar att ett smart sätt att förbättra sina processer är genom benchmarking - omvärldsspana för att ta reda på hur de som lyckas bättre gör för att just lyckas bättre och sedan göra likadant - helt enkelt härma de som är bättre.

När jag var liten var det fult att vara en härmapa.

Nåde den som köpte en likadan tröja som någon annan redan hade. Skäms på den som överhuvudtaget gjorde likadant som någon annan - man skulle vara unik - och man skulle vara först. Annars var man bara en blek kopia!

Märkligt egentligen - man borde ju ha blivit smickrad när någon tyckte att man hade så god klädsmak att de valde att investerade hårt förvärvade och skattade pengar i exakt samma varor som man själv...men icke.

Nu är emellertid den tiden förbi - nu är man smart när man härmas!

Och aldrig har det varit så enkelt. Att rent allmänt ta reda på hur saker och ting funkar eller hur företag och organisationer gör, tänker och marknadsför sig. Det är till och med enklare att köpa kläder - klick klick så var det klart - inte ett trångt svettigt provrum med ljussättning som gör att man ser sjuklig ut så långt ögat kan nå här inte.

För nu finns ju Internet!

Guds gåva till alla processförbättringshärmapor.

Lätt som en plätt surfar man runt och tar del av hur andra gör. Och tänker. Behöver man veta något så frågar man dem enkelt och snabbt med hjälp av e-post eller sociala medium som exempelvis facebook och twitter, på vilka man också kan bygga upp nätverk för att ständigt kunna använda sig av i sitt processförbättringsarbete.

Visst är det fantastiskt bra!

Det som inte är lika bra är att mitt bästa och dagligt använda processförbättringsstöd, med ursprung från småland, imorgon går hem för nästan ett och ett halvt års föräldraledighet. När jag saknar henne för mycket får jag titta på en härmapa som såklart finns på youtube:


Bildnot:
Bild 1 = Den söta härmapan har jag hämtat från fotoakuten.se.
Bild 2 = I engelsktalande länder är man inte en härmapa utan en Copy Cat.

1 kommentar:

Fröken Isakson sa...

Nämen du är för gullig du :D, och jag kommer ju fortfarande finnas kvar även om jag inte kommer vara på jobbet. Kommer ju sakna dig också....KRam